Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Havet i vägen för va-projektet på Norrlandet

/
  • Den tillfälliga vägen mellan Skalan och Långharen är runt hundra meter lång, fyra meter bred och fyra meter hög. När va-rören är dragna grävs vägen bort.
  • Kartan visar den tillfälliga väg som byggts mellan Skalan och Långharen i Harkskär.
  • I väntan på att vägen ska bli farbar igen grävs det för anslutningsledningar.

Havet står i vägen för vatten- och avloppsprojektet på Norrlandet. En väg har byggts ut till Långharen för att kunna ansluta två fastigheter till det kommunala nätet.

Annons

För en vecka sedan trilskades havet och steg med över en halv meter. Vägen sköljdes över, arbetet fick temporärt avbrytas. Därför står nu Hans-Inge Hallberg med sin grävmaskin på ön Skalan som ligger innanför Långharen och närmast Harkskär. Skalan nås vanligtvis via en enkel träbro. Men sedan några veckor är förbindelsen förstärkt med en rejäl överbyggnad av järn.

Sträckan ut till Långharen är ungefär hundra meter. Största havsdjupet är fyra meter. Vägens bredd har samma mått och vägen ska ligga en bra bit över havsytan för att det ska kännas säkert. Hans-Inge Hallberg skakar skrattande på huvudet åt frågan om hur många kubikmeter fyllnadsmassor som tippats i havet.

– Omöjligt att säga. Det har varit skytteltrafik med lastbilar de senaste veckorna över bron. Vi har fyllt med det som grävts upp på fastlandet. Det har varit enormt många tunga transporter och det kommer att fortsätta – allt ska ju forslas tillbaka när ledningarna är på plats.

Metoden att bygga en temporär väg för att därifrån gräva ur botten där va-ledningarna placeras har använts en gång tidigare. Det var Tallskär, en halvö på andra sidan sundet, där det trots landkänningen bedömdes vara smidigare att gå sjövägen.

– 1.80 är alltid det djup vi gräver för att få frostfritt. I vatten handlar det också om att komma en halvmeter ner i bottnen. Tyngder läggs på ledningarna för att hålla dem på plats. I Tallskär vet jag att dykare redan varit nere och godkänt jobbet, berättar Hans-Inge Hallberg.

Han kör en av tolv maskiner under entreprenören NCC som ansvarar för va-projektets tredje etapp, den längst ut i Harkskär. Kort ledighet över helgerna väntar, sedan fortsätter grävandet hela vintern.

I väntan på att vägen ut till Långharen åter ska bli farbar gräver han för en anslutning till en av Skalans två fastigheter.

Där nere i djupet ligger två plastslangar, 32 millimeters dimension för vattnet och 40 millimeter för avloppet. Men det är ingen risk för stopp i röret.

I varje fastighet finns en pump som finfördelar allt innan det spolas ut i avloppsnätet.

Mer läsning

Annons