Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hit ska tung trafik ledas om

/
  • Trafiken från Västerbågen kommer under en period att ledas om till Älvdansvägen. Jenny Karlsson och Emil Holmström menar att det blir en ökad risk för deras och grannskapets barn som brukar cykla, leka och spela innebandy längs vägen.
  • Så här ser ritningarna ut för det byggarbete som ska göras och hur omledningen är tänkt 32 och 33.

När kommunen ska göra omfattande byggarbete längs Västerbågen i Olsbacka, leds trafiken om till en mindre väg, där många småbarnsfamiljer bor.
– Vi har tre barn och känner oss jätteoroliga över deras säkerhet, säger Jenny Karlsson, som bor längs gatan.

Annons

Under vecka 32 och 33 och kommer trafiken att ledas om från Västerbågen till Älvdansvägen. Det görs i samband med att kommunen bygger gång- och cykelvägar, busshållplatser samt avlämningsplatser längs Västerbågen.

Karin Wessén och hennes familj bor längs Älvdansvägen. Hon vet inte exakt hur många bilar som åker förbi där nu, men har fått höra från kommunen att mellan 1 900 och 2 300 bilar per dygn brukar åka längs Västerbågen.

Linjebussar kör förbi upp till sex gånger i timmen och kollektivtrafiken upphör bara under ett fåtal timmar om dygnet.

– Jag förstår inte att man inte väljer att stänga av en del av vägen på Västerbågen i stället, säger Karin Wessén.

I det brev som byggentreprenören skickat ut till de boende står det att omledningen beror på säkerhetsskäl och att man vill minimera byggtiden.

– Av säkerhetsskäl för vem då? För oss som bor här blir det betydligt osäkrare. Det är så lätt att barnen springer rätt ut i vägen, säger Jenny Karlsson.

Gösta Nordqvist, trafikingenjör på Samhällsbyggnad Gävle, berättar att de vill blir klara med arbetet till skolstarten för att eleverna på Fridhemsskolan ska få säkra lämnings- och hämtningsplatser längs Västerbågen.

En annan anledning till varför kommunen ser sig tvungen att leda om trafiken är att det ligger en ledning mitt under vägen, som de ska koppla in nya dagvattenbrunnar i.

– Någon gång under byggtiden hade man varit tvungen att stänga av i alla fall. Det blir för smalt att köra där, säger Gösta Nordqvist.

Vad kommer ni att göra för att öka säkerheten på Älvdansvägen?

– Det kommer ju att läggas ut farthinder, sådana där av gummi, så det kommer inte gå fort där. Om det visar sig att någon kör för fort ändå får man väl lägga ut fler hinder.

Längs Älvdansvägen finns villor och kedjehus, och de flesta har inte ens något staket som avskiljer husen från gatan. Barnen brukar bland annat cykla och spela innebandy på gatan. Kommer det stora fordon på vägen så är det också en aktivitet, berättar Jenny Karlssons sambo Emil Holmström.

– De tycker att det är roligt att kolla på tunga fordon. Kommer det en sopbil så är det tävling om vem som är först ut och titta. Kommer det då en buss här utanför vår häck och de kliver ut så är det kört, säger han.

Vad vill ni höra av kommunen nu?

– Att de ändrar sig så klart och inte drar in tung trafik i villaområdet, säger Karin Wessén.

Mer läsning

Annons