Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hyllat ringbolag i konkurs

/
  • HYLLADES av statsministern. 2009 gick Ringbolaget mycket bra och fick bland annat besök av statsminister Fredrik Reinfeldt. Därefter har det gått utför och företaget försattes i förra veckan i konkurs.

De har prisats som länets snabbast växande företag och hyllats på plats av statsminister Fredrik Reinfeldt.

Nu har Ringbolaget i Sverige försatts i konkurs på egen begäran.

Callcentret med ett 20-tal anställda riskerar nu att tvingas slå igen.

Annons

– Jag hoppas att någon vill ta över verksamheten snabbt. Det finns ett fungerande kontor, personal som jobbar och två kunder, säger konkursförvaltaren Bertil Wingqvist, vid advokatfirman Abersten.

Ringbolaget har sålt mobil- och bredbandsabonnemang och har sitt kontor på Norra Kungsgatan i Gävle. Företaget utsågs 2009 till Gävleborgs snabbast växande företag.

Framgången kröntes för två år sedan med ett besök av statsminister Fredrik Reinfeldt. Som mest hade företaget ett 60-tal anställda, merparten på deltid.

Men Ringbolaget är omtvistat. Bland annat på grund av att lönen länge var helt prestationsbaserad och att företaget saknat kollektivavtal.

När Ringbolaget nu försatts i konkurs har de ett 20-tal säljare, de flesta tillsvidareanställda.

För ett år sedan drog sig den enda av de ursprungliga ägarna som var kvar ur Ringbolaget.

Då tog elbolaget Storuman Energi över företaget.

Den något udda ägaren till ett callcenter trädde ursprungligen in som sleeping partner för att se om elbolagen kan lära sig av hur telebolagen använder callcenter för försäljning.

När Storuman tog över som ensam ägare gick de med på att låta personalen själva driva bolaget vidare.

Men i höstas märkte de att företaget inte sålde tillräckligt bra.

– Ett callcenter måste ha närvarande ägare som entusiasmerar personalen, vilket vi inte har klarat av. Vi är ett elbolag med en omsättning på en halv miljard och det är där vi har vårt kunskapsområde. Det är olyckligt att det gick såhär, säger Nils-Gunnar From, vd i Storuman Energi.

Enligt From har elbolaget inte förlorat några större summor på affären och han är trots utgången nöjd med det de lärt sig av callcentret.

Mer läsning

Annons