Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"I värsta fall måste vi slå igen butiken"

/

Pressbyrån på Drottninggatan kan tvingas att lägga ner. När butiken går miste om möjligheten att sälja busskort från X-trafik riskerar butiken att tappa stora inkomster.
– Det känns som en riktig käftsmäll, säger Johan Nolan, vd för Pressbyrån på Drottninggatan.

Annons

I januari i år kunde Arbetarbladet rapportera om att X-trafik öppnar ett eget kundcenter i Gävle. I och med det kommer Pressbyrån på Drottninggatan inte längre vara en återförsäljare av busskort – något som slår hårt mot butiken.

– Vi kommer att påverkas stort. Försäljningen av busskort uppgår till ungefär 50-60 procent av vår lönsamhet, säger Johan Nolan.

Beskedet kom några dagar före jul förra året. Dagen innan hade en anställd på butiken fått en heltidstjänst. Nu är personalen snarare oroliga över att förlora sina jobb. Johan Nolan beskriver situationen som nattsvart.

– Vi hade precis börjat planera inför 2015. När vi fick beskedet kändes allting i stället oklart. Förmodligen måste vi skära ner på personalen – i värsta fall blir vi tvungna att slå igen butiken, säger han.

Tidigare har butiken även fungerat som kundservice, där kunderna har kunnat få hjälp om de haft problem med busskorten.

Under torsdagsförmiddagen meddelade X-trafik att deras eget kundcenter slår upp portarna den 7 april på Norra Rådmansgatan vid Rådhustorget. Det innebär att samarbetet mellan de båda parterna avslutas den 6 april. Enligt Therese Nilsson, enhetschef för försäljning och marknad på X-trafik, har samarbetet fungerat bra men när möjligheten dök upp valde man ändå att öppna ett eget kundcenter.

– Vi vill kunna ha en direktkontakt med kunderna och kunna fånga upp deras önskemål och synpunkter öga mot öga, säger Therese Nilsson.

Det nya kundcentret kommer att ha öppet 08–18 på vardagar och mellan 10 och 14 på lördagar. Trots att Pressbyrån har öppet både längre, under söndagar och helgdagar tror Therese Nilsson inte att öppettiderna kommer vara något som kunderna reagerar på.

– Vi kommer ju att ha öppet så länge som en normal arbetsdag varar. Tycker kunderna att dessa öppettider inte passar kommer vi självklart att lyssna på deras synpunkter, säger hon.

– Jag tycker att det är synd att man väljer att lägga skattepengar på något som redan fungerar bra. Jag har fem anställda här som alla är unga och som absolut inte vill förlora jobbet. Det känns oerhört tråkigt att det i verkligheten ser ut så här, säger Johan Nolan.

Mer läsning

Annons