Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ilska över försenat spår

Beskedet att bygget av dubbelspår mellan Furuvik och Skutskär dröjer väcker starka reaktioner.

– Jag blir väldigt bekymrad. Det är trångt på spåren i dag, säger Gävles kommunalråd Per Johansson (S).

Annons

Dubbelspåret mellan Furuvik och Skutskär anses vara en av de viktigaste infrastruktursatsningarna i regionen.

Tillsammans med bygget av dubbelspår vid Gamla Uppsala ska det göra det möjligt för fler tåg att trafikera sträckan mellan Gävle och Uppsala.

Men sedan satsningen presenterades har den gång på gång skjutits framåt.

Brist på pengar och en försenad järnvägsplan för hur arbetet ska genomföras har förskjutit byggstarten.

Från början var Trafikverkets bud att dubbelspåret skulle stå klart i slutet av 2013. Det nya budet är 2015.

Pendlarna och näringslivet som vill ha fler tåg och snabbare resor på spåren får alltså vänta ytterligare.

Enligt Ingemar Frej, regionchef vid Trafikverket, är det helt enkelt brist på pengar som gör att myndigheten återigen måste skjuta på byggstarten av dubbelspåret. Problemet att myndigheten har många pågående projekt som stjäl resurserna.

Är inte dubbelspåret mellan Furuvik och Skutskär prioriterat?

– Det är inte en fråga om nedprioritering. Det är bara en förskjutning med ett år.

Under måndagen blev det klart att flera projekt ska få del av fem extramiljarder som regeringen avsatt till järnvägen. Furuvik-Skutskär hör inte till dem.

– Det är framför allt underhållsmedel. Det går ofta till sådant som ger snabba resultat, förklarar Ingemar Frej.

Per Johansson säger att regionförbunden i Gävleborg, Dalarna och Uppland måste gå samman och trycka på för en snar byggstart.

Hans kollega i Älvkarleby kommun, Inga-Lil Tegelberg (S), säger att ett års försening spelar stor roll.

– Det är klart att det gör. Varje år som det här försenas hämmar det utvecklingen av vårt område. Kommunikationerna är otroligt viktiga, säger hon.

Mer läsning

Annons