Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inget hände när tågföraren bromsade

När lokföraren försökte bromsa hände ingenting. Tåget rusade vidare i tio kilometer innan den chockade föraren lyckades stanna.

Annons

En blockerad bromsledning i kombination med bristande rutiner var orsaken till incidenten. Det fastslår nu Statens Haverikommission.

Det var i mars förra året som det inträffade ett mycket allvarligt tillbud i samband med att ett godståg lastat med timmer tappade bromsförmågan mellan Gävle och Furuvik.

Stannade efter en mil

Först efter tio kilometer lyckades föraren stanna tåget, som då passerat en signal i stoppläge och kört upp en växel.

Den direkta orsaken till händelsen var att huvudledningen till bromsen var blockerad mellan de båda dieselloken som tillsammans drog tågsättet, konstaterar nu haverikommissionen i sin rapport.

Bidragande orsaker var, enligt rapporten, att det inte var tydliggjort vilka krav som gällde för provning av bromsen vid hopkopplingen av loken och att det inte heller fanns tillräckligt med tid i förarens turlista för att genomföra klargöringen av loken.

Nya checklistor

Transportstyrelsen rekommenderas nu att vidta fem olika åtgärder för att förebygga den här typen av händelser i framtiden. Bland annat vill haverikommissionen se nya checklistor och ett system som gör att personalen garanteras tillräckligt med tid för säkerhetsarbetet inför körningen.

Mer läsning

Annons