Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägsstationen är Gävles mittpunkt

/
  • Här är mittpunkten. Arbetarbladets reporter Anna Molin har undersökt var Gävles mitt ligger. Det visade sig att järnvägsstationen är utgångspunkten för alla vägmätningar från Gävle.

Dagligen passerar vi de blå och gröna vägmärkena som talar om avståndet till andra orter. Men hur har man egentligen mätt det?
Arbetarbladet tog sig an frågan och det visade sig att i Gävle är järnvägsstationen utgångspunkten för alla vägavstånd.

Annons

Längs med alla kommunala och statliga vägar kan vi se de blå och gröna skyltarna med vit text som anger hur många kilometer det är till ett antal orter som vägen leder till. Det som kanske inte många vet är vad man utgår ifrån när man mäter avståndet. I Gävle är järnvägsstationen stadens mittpunkt.

– Det är ett gammalt sätt att mäta, och järnvägsstationen har ofta varit en knutpunkt på många orter, säger Iréne Lodell, trafikingenjör på Vägverket i Gävle.

Fågelvägen

 

Huvudregeln vid avståndsmätning är att man utgår ifrån järnvägsstationen och räknar fågelvägen, med hjälp av kartor, till avfarten vid närmaste allmänna väg. Sedan lägger man till vägsträckan som är till den andra orten. I Gävle räknas avfarten vid Riks 80 till E‑4 som närmaste allmänna väg.

– Om man ska åka från Valbo till Gävle finns det ett vägmärke vid Mackmyra som visar att det är en mil. Då mäter man vägen man kör till avfarten vid E‑4 och sedan fågelvägen till järnvägsstationen. När man lägger ihop det blir det en mil, säger Iréne Lodell.

Centrumkärnan

 

På vissa mindre orter finns ingen järnvägsstation, eller så ligger den långt utanför centrum.

– Då försöker man hitta någon punkt i centrumkärnan. Allting är inte exakt på millimetern. Till exempel står det ju alltid jämna kilometer. Om det är 400 meter över avrundas det nedåt och om det är 500 meter eller mer avrundas det uppåt, säger Iréne Lodell.

Nu för tiden finns alla avstånd samlade i en vägdatabank och det görs inga nya mätningar regelbundet. Men varje gång vägar byggs om eller om ett märke ska bytas ut gör Vägverket kontrollmätningar. Det sker i dag med det satellitbaserade systemet GPS.

Men det är inte alltid som skyltarna stämmer.

– Ibland när man bygger kringvägar kan avstånden bli kortare. Ett exempel är när man byggde om en väg mellan Sundsvall och Härnösand så att sträckan blev sju kilometer kortare. Men den gamla skylten blev kvar. Och den satt kvar många år innan någon upptäckte det, säger Lennart Helsing, pressansvarig på Vägverket Region Mitt.

Skyltarna ska inte visa sju kilometer fel, men avståndet kan skilja en kilometer från vad skylten visar.

– Meningen är att trafikanten ska få ett hum om hur lång sträckan är, men det är inte ristat i sten, säger Iréne Lodell.

Mer läsning

Annons