Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jätte på järnväg

/
  • Här sitter Green Cargos arbetsledare och planerare i Gävle. Även anställda som har andra placeringsorter, men som bor i Gävle, kan sitta här och jobba vissa dagar för att minska sin pendlingstid.
  • Förre lokföraren, numera arbetsledaren Thomas Augustsson visar förrådet av ”ensamtelefoner”. Lokföraren hämtar ut en innan körning. Hamnar telefonen i vågrätt läge under skiftet larmas SOS automatiskt om att något hänt föraren. Thomas pappa jobbade på SJ och hans sjuåriga dotter vill också köra tåg. Fast hon kan tänka sig att bli hjärnkirurg eller jobba på McDonalds också.

2001 bolagiserades Statens Järnvägar. SJ Gods ombildades till Green Cargo, som är ett aktiebolag, ägt av staten. Huvudkontoret ligger i Solna och vd är Mikael Stöhr. Green Cargos byggnad i Gävle ligger på Lötängsgatan, Joakims backe.

Annons

Green Cargo kör gods med tåg och lastbil, både i Sverige och utomlands. Bolaget har 70 procent av marknaden för transporter på järnväg i Sverige.

I december 2010 hade bolaget närmare 3 000 anställda, varav ett hundratal i Gävle; lokförare, arbetsledare och planerare. Arbetsledare och planerare på kontoret tar bland annat emot nya kunder, löser logistikfrågor och söker tåglägen, det vill säga tid och plats på spåren, hos Trafikverket.

Från Gävle går turerna mest inom dagsavstånd; Hallstavik, Borlänge, Uppsala, Ljusdal. Ungefär hälften av det gods Green Cargo kör är för stål- och skogsbranscherna: timmer, sågat virke och pappersprodukter. Andra stora godsmängder är kemiprodukter och bränsle, fordon och livsmedel. En ny växande marknad är skogsflis till kraftvärmeverk som eldar med bioenergi.

Inom Gävle körs gods kontinuerligt mellan hamnarna Fredriksskans och Granudden. Två gånger per dag körs flygbränsle från Fredriksskans till Arlanda.

En ny storkund är Dannemora gruva som beställt 21 tågtransporter i veckan till Hargshamn. Avtalet löper på 15 år från andra kvartalet 2012. Sträckningen kommer att köras med diesellok eftersom den inte är elektrifierad.

Gods som ska utanför regionen sätts samman till fjärrtåg på rangerbangården i Gävle. Där körs loken utanför hytten, med radiostyrning via en bärbar dosa på magen.

Green Cargo använder främst Rc- och T44/TD-lok. Våren 2010 sattes nya Traxx-lok från Bombardier i trafik med beteckningen Re. Moderniserade Rc-lok har beteckningen Rd och moderniserade diesellok Td.

Konkurrenter på järnvägen är bland andra Hector rail, Rushrail och Petterson rail.

Mer läsning

Annons