Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jonas liv består av bilar – sina egna och andras

/
  • DET Är MYCkET Nu. Mycket av Jonas Gustafssons liv består av bilar. Fordon han lagar åt sina kunder, och den röda 62:ans Saab Sport han tävlar med. Därtill har han delar till ytterligare två Saabar. En han bygger på, och en annan han pular lite med… När han hinner. Vilket inte är ofta eftersom det går bra för Överhärde reparationsverkstad, som han köpte förra året.
  • DET Är MYCkET Nu. Mycket av Jonas Gustafssons liv består av bilar. Fordon han lagar åt sina kunder, och den röda 62:ans Saab Sport han tävlar med. Därtill har han delar till ytterligare två Saabar. En han bygger på, och en annan han pular lite med… När han hinner. Vilket inte är ofta eftersom det går bra för Överhärde reparationsverkstad, som han köpte förra året.

Annons

Överhärde, tisdag, klockan 11.00

Trots att Jonas Gustafsson pytsat in nya fräscha pengar i Överhärde reparationsverkstad, som han köpte förra året, ser verkstan ut som hos Roy och Roger. Precis så där rått, svart, oljigt och hemtrevligt som i gamla tv-serien Macken. Eller som under förra ägarns tid, far och son Tage och Yngve Berglund.

– Jag gillar det här gamla stuket, säger Jonas, som inte ens ändrat på lagret, där förr-i-tiden tycks ha legat där på hyllorna sen tidernas begynnelse.

En sak skiljer sig dock från Berglunds tid – Jonas kundmottagning.

– Förr klev man rakt in i verkstan, berättar Jonas, som köpte verkstaden efter år av väntan – och slutligen ett halvårs diskussioner.

– Det var nog personkemin som avgjorde.

Här tas både person- och lastbilar och maskiner emot. Precis som förr.

– Annars brukar man ju skilja den tunga sidan från personbilsbiten, men jag tycker det här är bra.

Därför har Jonas 600 kvadrat att fylla med jobb.

Ett annat sätt att mäta storleken på verkstan är på antalet liftar; tre stycken och en fjärde på gång, och gamla smörjgropen som finns kvar som reserv.

Medan ett mått på efterfrågan på företagets tjänster är antalet publicerade annonser.

– När jag tog över hade jag tänkt annonsera, men har inte haft tid att ens tänka på det.

Det är företagets tre anställda – var och en med egen inriktning – som utför verkstadsjobben. Ibland även Jonas.

– Men för det mesta är jag i kundmottagningen, och beställer hem delar och sköter papper.

Eller så hittar man honom i en mindre lokal, innanför fullhöjdsverkstan, där däckförvaringen är, och där Jonas har sin röda 62:ans Saab Sport. Den har rattväxel och koordinerade lysen och vindrutetorkare. Jonas har ännu en Saab, som han håller på att bygga av delar från fem Saabar. När han har tid, vilket han inte har mycket av dock.

62:an består också av delar och tog två år för Jonas att bygga. Ytterligare ett Saab-embryo står och väntar på sin rallydebut, liksom en Typhoon, som tillhör en anställd.

Just nu är det den röda Saaben Jonas jobbar på. När han och kartläsarkompisen Lars Johansson deltog i årets Midnattsolsrally åkte de nämligen av vägen. Höger framskärm fick sig en rejäl kyss och ska nu återställas. Men de vann i alla fall fjolårets Rallycup.

Jonas har jobbat med bilar, och även brandskydd, hela sitt yrkesliv, både som anställd och egenföretagare. Att han blev sin egen igen var inte så bra tajmat kanske. Men trots – eller kanske tack vare – den då pågående ekonomiska krisen går affärerna bra.

– I dag reparerar folk hellre än de köper ny bil.

Dörren till kundmottagningen går upp och in kliver en man. Hans ärende är att berätta att hans försäkringsbolag lovat skicka stilleståndsintyget han och Jonas uppenbarligen redan talat om.

Tack vare verkstans höga kundtrohet, och förstås Jonas sätt att förvalta det gamla och utveckla mot framtiden, ligger han plus i jämförelse med vad han planerat omsätta detta första år. Fortsätter det så här nästa år kommer inte Jonas sambo Åsa att behöva lägga lika mycket av sin lön på hushållet som nu. Då hoppas nämligen Jonas att han ska kunna ta ut full lön.

Mer läsning

Annons