Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jonna har ett fartfyllt och fritt arbete

/
  • På första parkett. Det är här som Jonna Embretsén trivs bäst som lokförare. En gång såg hon tre björnar alldeles nära spåret.
  • På kontoret. Jonna Embretsén förbereder sig genom att skriva ut tågorder.
  • Möte på tåget. Jonna Embretsén berättar för tågvärden Paulina Andersson att en av dörrarna inte fungerar

Varje arbetsdag kör hon 55 meter långa och 116 ton tunga bjässar på räls. För Gävlebon Jonna Embretsén innebär lokföraryrket frihet.

Annons

De flesta av oss har åkt tåg någon gång, men lokföraren sitter gömd bakom en dörr längst fram i tåget. Under ett arbetspass följer vi med lokföraren Jonna Embretsén för att se vad som försiggår innan och under resan.

Runt tjugo i fyra på eftermiddagen börjar Jonna Embretséns arbetsdag. Då kommer hon till järnvägsstationen i Gävle och tar hissen högst upp i byggnaden. Här förbereder hon tågresan. Tågorderlistan som hon skriver ut visar om det finns några aktuella avvikelser på sträckan. Omloppslistan visar vilket fordon hon ska köra.

Viktigt med radio och kaffe

– 9008, det är en fin maskin. Den har bra radio, det är viktigt. Den har service-kupé också, det är bra för då kan jag ta en kopp kaffe, säger Jonna Embretsén och skrattar, samtidigt som hon reser sig upp för att hämta sin väska.

När hon arbetade som tågvärd väcktes Jonna Embretséns intresse för lokföraryrket. Hennes första egna tur som lokförare var i februari 2009 och nu trivs hon med yrket.

– Jag skulle inte klara av att sitta på kontor med folk som kollar över axeln och säger vad jag skulle kunna göra bättre. Därute på spåret får jag klara mig själv, säger Jonna Embretsén.

I dag bär det av till Fagersta tur och retur. Tjugo minuter innan tågets avgång går Jonna Embretsén ut till Reginatåget, som väntar inne på centralen.

Kollar säkerheten

Inne i förarhytten startar hon några hjälpsystem. Säkerhetsgreppet testas också, det är en pedal som lokföraren under körning trycker ned i ett visst läge. Om så inte sker stannar tåget.

Innan avfärd ger Jonna Embretsén klartecken till tågvärden Paulina Andersson. Hon vrider då i en nyckel och stänger alla dörrar utom en, där tågvärden står. Paulina Andersson kollar så att allt är okej och stänger sedan den sista dörren.

Har kört på två älgar

När Jonna Embretsén för en liten spak framåt startar tåget. Vid centralen får hastigheten vara högst 40 kilometer i timmen, men efter att tåget passerat Max och Willys ökas hastigheten till 120. På båda sidor om tåget breder ganska snart skogen ut sig.

– Jag har kört på två älgar, det ena var en direktsmäll, då följde halva älgen med till Gävle, säger Jonna Embretsén.

Någon människa har hon ännu inte kört på, men några gånger har det varit nära.

– Det finns dem som tar genvägar över spåren, de inser inte att det sitter en lokförare med hjärtat i halsgropen i tåget 50 meter bort, säger Jonna Embretsén.

Det finns saker hon uppskattar betydligt mer med yrket. Mellan Forsbacka och Sandviken är hastigheten återigen 120. Rälsen ligger som två streck och landskapet dansar förbi.

– Som lokförare får jag se Sverige från första parkett, säger Jonna Embretsén.

Mer läsning

Annons