Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kalmar FF byggde sin egen arena

/
  • Elmar Bjarnason när Kalmar FF mötte IFK Göteborg på GuldFågeln Arena i Kalmar förra säsongen.

Guldfågeln Arena i Kalmar, den senast byggda allsvenska arenan, kostade 260 miljoner. Kalmar FF stod själv för investeringen, men får årligt driftbidrag på 5 miljoner kronor från kommunen.

Annons

Guldfågeln Arena i Kalmar, med kapacitet att ta emot 12 182 åskådare på fotbollsmatcher, stod klar till förra årets fotbollssäsong och är därmed den senast färdigbyggda nya arenan i allsvenskan.

Klubben Kalmar FF hade inför byggstarten 2009, tack vare spelarförsäljningar, ett eget kapital på 73 miljoner kronor. Det gjorde att man hade möjlighet att finansiera hela bygget själv med hjälp av egna pengar och banklån. Kommunen hjälpde dock till genom att gå i borgen för 100 miljoner kronor, närmare hälften av lånesumman.

I dag har man knappt 200 miljoner kronor i lån och har höjt driftkostnaden med 10 miljoner kronor per år, jämfört med vad man hade på den gamla arenan Fredriksskans.

– Men vi har ökat sponsor- och biljettintäkterna med motsvarande, säger Kalmar FF:s marknadschef Per Rosenqvist.

Publiksnittet har klubben ökat från 4 200 till 8 100 personer och sponsorintäkterna har gått från knappt 14 miljoner 2010 till 21 miljoner 2011 och målet för 2012 är 25 miljoner.

Uppgången beror till viss del på det lukrativa namn-sponsoravtalet med Guld-fågeln, men även på att marknadsvärdet på laget ökar i takt med publiksiffrorna.

– Fler företag samlas kring Kalmar FF när vi kan leverera en bättre produkt. Vi har även knutit till oss stora nationella aktörer som Stadium och Puma, säger Per Rosenqvist.

Hur viktigt var ert egna kapital för den nya arenan?

– Vi hade aldrig kunnat göra det här annars. När klubben själv äger arenan äger man också alla rättigheter och får därmed alla intäkter. Det gör att vi kan agera på egen hand.

Har du något tips till Gefle IF?

– Nej, de är duktiga och vet bäst själva hur de ska jobba på sin marknad. Varumärket Kalmar FF är starkt och vi är den enda elitklubben inom en tiomilsradie, säger Per Rosenqvist.

Mer läsning

Annons