Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kaptenen erkänner felnavigering

Befälhavaren på Frank W som var ytterst nära att gå på grund söder om Limön i förra veckan erkände till sist att han navigerat fel. Sedan han deponerat pengar till de kommande böterna släpptes fartyget iväg från Gävle i fredags.

Annons

Befälhavaren tog i onsdags den närmaste vägen in till Gävle och valde därför Båkharsrännan söder om Limön i stället för Holmuddsrännan. Men Båkharsrännan är för grund. Hade Frank W fortsatt hade hon gått på grund.

Men fartygets agent i Gävle råkade via en sajt på internet upptäcka att fartyget var på villovägar. Gävlelotsarna larmade fartyget via radio och hon kunde backa och vända.

Frank W är 89.9 meter lång, och bara fartyg över 90 meter måste ha lots ombord.

– Det var rena turen att det här gick väl. En grundstötning och oljeutsläpp i is är inget man drömmer om, säger Kenneth Hedström, förundersökningsledare vid Kustbevakningen.

I de första förhören erkände befälhavaren inga fel. Men senare ändrade han sig och medgav att han gjort en helt felaktig ruttplanering.

Innan fartyget släpptes iväg från Gävle fick befälhavaren deponera en summa pengar som ska räcka till de förväntade böterna.

– Jag kommer att besluta om ett strafföreläggande inom ett par veckor, säger åklagaren Åke Hansson i Luleå.

Mer läsning

Annons