Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kaxig reklam ska göra Gävle mer känt

/
  • Andreas Näsman, näringslivs- och turistchef, menar att Gävle är för okänt i Sverige och vill ändra på det.
  • Affischerna sitter på brickan på baksidan av tågsäten.

Trångt, stimmigt, distat. Glassigt, blött, vågat. Med de orden gör nu Gävle kommun reklam för att locka fler turister till området.

Annons

Reklamkampanjen har nyligen dragit i gång, och affischerna sitter bak på sätena på tågen som går söderut från Gävle. För det är där den tilltänkta målgruppen finns, i Stockholm och Mälardalen.

– Vi har ett jobb att göra i det området. Vi måste lyfta Gävle längre bort, göra staden mer känd, säger Andreas Näsman, turist- och näringslivschef i Gävle sedan augusti.

För att nå ut med budskapet att Gävle har mycket att erbjuda måste Gävle våga mer, bli "ödmjukt kaxiga", enligt Andreas Näsman. De nya reklamaffischerna ger prov på det, menar han.

– Den ska sätta i gång en process i huvudet på betraktaren. Det är ett tufft mediabrus och ibland måste man dra något lite längre, med glimten i ögat, för att tränga igenom. Utan att det blir stötande, så klart.

Citaten på affischerna har tagits fram av Visit Gävle tillsammans med andra aktörer som Furuviksparken och järnvägsmuseet.

Nästa kampanj består i att skicka ut trycksaker till hushållen i Stockholm och Mälardalen.

Mer läsning

Annons