Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kettlebells tränar allt

/
  • Ultimata träningen. ”Du tränar både kondition, styrka, balans och rörlighet. Det är den ultimata formen av funktionell träning”, säger Linda Tiensivu på Gävle Träningscenter om kettlebells. Jag hade planerat att plocka på mig de minsta vikterna, sisådär ett kilo, men det minsta som finns är fyra kilo. Det visar sig inte vara något problem och i vissa övningar behöver jag till och med en sexa. Men de andra, både killar och tjejer, tar tyngre vikter än jag.
  • Truktansvärt jobbigt. Just den här övningen är fruktansvärt jobbig. Man ska skjuta upp höften i luften, lyfta ena benet rakt ut och sedan föra gjutjärnsvikten på nästan sträckta armar bakom huvudet och sedan fram till höften. Värre än det ser ut. Formen på kulan sägs vara en utveckling av gamla vågvikter, som bland annat hamnarbetare och torghandlare svingade och kastade som tidsfördriv.

Höstmörkret tränger på och energin går på lågvarv. Finns det ett bättre tillfälle att komma igång med träningen?

Fysisk aktivitet har en lång rad positiva effekter på hälsan – bland annat stärker det immunförsvaret och motverkar depression.
I Gävle finns en djungel av udda och nya träningsformer. Arbetarbladets reporter hjälper dig att hitta bortom gympan.
Är det något just du är intresserad av? Hör av dig!

Annons

Ni kan se dem överallt, kanonkulorna med ett handtag på. I sportbutikerna och på gymmen. Kettlebells som renodlad gruppträningsform har dock ännu inte blivit särskilt stort i Sverige.

Men nu har Linda Tiensivu och Sven-Erik Löf, som tillsammans driver Gävle Träningscenter i Strömsbro, tagit trenden till Gävle.

Kettlebells handlar mycket om teknik och det finns enorma skaderisker om man gör fel. Därför är introduktionsklasserna små, max fem personer. Man bör ha träningsvana – och gilla hårdrock.

Jag hade planerat att plocka på mig de lättaste gjutjärnsvikterna, sisådär ett kilo. Men det kan jag glömma. Minsta är fyra kilo.

Vi jobbar igenom 20 övningar. Bland annat enarmsrodd, marklyft, axelpress och sving. Den senare är basövningen i kettlebells. Då ska man ha ett fast grepp om kulans handtag med båda händerna och med höftens kraft svinga den framåt. Därefter ska den falla fritt tillbaka mellan benen. För att genomföra övningen rätt behöver jag till och med en kula på sex kilo.

Sven-Erik, som kontrollerar deltagarnas teknik medan Linda instruerar, får ägna mycket tid till att rätta min. Rörelserna i övningarna tränar hela kroppen i stället för att man fokuserar på vissa muskelgrupper, med följden att kroppens svagheter skiner igenom ganska rejält. Men de får sig också en ordentlig genomkörare.

Bästa beskrivningen är ”en roligare form av skivstångspass” – dessutom slipper du mecket med att byta vikter.

Efter introduktionen får vi prova på ett kortare träningspass. Svetten dryper, pulsen är skyhög och jag tvingas fuska lite för att orka.

Sedan avslutar Linda med orden: ”Och det här var det lätta passet”.

Mer läsning

Annons