Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kiosken måste uppdatera sig

Den traditionella kiosken är inte hotad, men det räcker inte att bara ha det klassiska sortimentet med tidningar, tobak och spel. Det säger Bengt Hedlund, vd för Svensk servicehandel & fast food, kioskägarnas branschorganisation.

Annons

Det finns ungefär 18 000 enheter för servicehandel i landet. Av dem är cirka 3 000 kiosker eller tobaksaffärer. Men det är svårt med gränsdragningen, många är kombinerade kiosker och gatukök.

– Det är också svårt att hålla koll eftersom rörligheten är stor och många stänger igen och öppnar nytt. Och mer än hälften har inga anställda, säger Bengt Hedlund.

Därför har organisationen också dålig koll på hur antalet kiosker ändrats över åren.

Bengt Hedlunds generella åsikt är dock att kioskerna måste hänga med sin tid om de ska överleva. De kiosker som har enbart tobak, godis, glass och dricka har inte haft en positiv utveckling de senaste åren.

– Fastfood, olika kaffekoncept och betaltjänster exploderar inom servicehandeln just nu. I framtiden blir det nog receptfria läkemedel när den marknaden släpps fri, säger han.

Han tror inte att det är så viktigt om kiosken är av gammal typ med lucka eller inte. Större betydelse har läget och att det ser rent och fräscht ut.

Mer läsning

Annons