Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunfilmen ok: "Inget övertramp"

/
  • Det rådde tveksamheter kring kommunfilmen

Gävle kommun lät göra en reklamfilm om staden som lades ut på Youtube. Misstankar uppstod om att filmen kunde bryta mot kommunallagen.
Arbetarbladet visade filmen för en förbundsjurist på SKL som ger ett lugnande besked till kommunen.

Annons

Videoklippet var från början tänkt för internt bruk, den gjordes som en del i projektet "Destination Framtid" som ska öka sysselsättningen och skapa tillväxt i kommunen. Men filmen slutade vara intern när den lades upp på Youtube i oktober.

– Vi hade en diskussion och tyckte att den, på ett bra sätt, lyfter fram vad Gävle och regionen erbjuder, sa näringslivschefen Andreas Näsman tidigare.

I filmen syns en reporter gå runt i staden och berätta om allt kul hon haft för sig i Gävle med omnejd. Vid flera tillfällen lyfts specifika restauranger och företag upp.

Arbetarbladet ringde upp PR-experten Paul Ronge för att få en kommentar om filmen. Han förklarade att marknadsföring i klass med filmen, ur ett etiskt perspektiv, kan fungera – såvida enskilda näringsidkare lyfts fram på ett subtilt sätt.

– Ta Södertälje till exempel. Skulle deras kommun göra en informationsfilm skulle man förmodligen nämna Scania eftersom det är en så pass stor arbetsgivare, säger han.

Tidigare erkände kommunikationschefen på kommunen, Johan Adolfsson, att filmen "befann sig i gränslandet". Den kunde vara för riktad till enskilda företagare.

Förbundsjuristen Staffan Wikell på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) fick möjligheten att titta på filmen. Han är specialiserad på kommunalrätt.

– Det är aldrig självklart hur sånt här ska bedömas, man vill ge en bild av Gävle, man vill visa att här finns ett nöjesliv. Det viktiga är på vilket sätt det är genomfört, säger Staffan Wikell.

Vad tycker du om det här sättet att genomföra det på?

– Det skulle bli en väldigt lång film om alla behövde vara med, jag kan inte tänka mig att det skulle vara olagligt att lyfta fram några exempel på det här viset. Det här är inget övertramp.

– Det hade varit en annan sak om man bara skulle ha promotat ett eller två företag genom hela filmen men här framgår det att man är ute efter att visa på att staden har ett brett utbud.

TIDIGARE ARTIKLAR:

PR-experten: "Är det på allvar är den extremt kalkon"

Kommunfilm kan bryta mot lagen

Mer läsning

Annons