Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Korsnäs åkare ska köra sakta för miljön

/
  • KORSNÄS SÄTTER PRESS PÅ ÅKARE. Sänkt hastighet, hybridmotorer eller bilar som kan ta större virkeslass är några              lösningar som kan minska utsläppen från timmerbilarna på väg till Korsnäs.

Åkarna som Korsnäs anlitar kan få lov att köra saktare och ta det lugnare i trafiken, byta däck och kanske också byta till miljövänligare bilar.

Annons

– Vi ska ställa tydligare krav på speditörerna, säger Hanna Wird, ansvarig för Korsnäs distribution av färdiga produkter, om vad Korsnäs gör för att minska utsläppen av klimatpåverkande växthusgaser.

Den svenska skogsindustrin har gemensamt satt som mål att minska utsläppen av koldioxid från sina transporter med 20 procent fram till 2020.

– Vi vill ligga lite före, säger Hanna Wird.

Hon räknar med att kraven på transportföretagen skärps inför nästa upphandling som troligen sker under nästa år.

Skogsindustrin står för en stor del av godstransporterna i Sverige. När det gäller export av varor står skogsprodukter för 46 procent av järnvägstransporterna, 38 procent av transporter med svenska lastbilar och 22 procent av båttransporterna.

– Vi har ett stort ansvar, säger Hanna Wird som själv sitter med i branschorganisationen Skogsindustriernas transportkommitté.

Båtar ersatte tåg

Tidigare i år berättade Arbetarbladet om Korsnäs omläggning av transporterna från sina pappers- och massafabriker i Gävle och Frövi. Båtar ersattes med tågvagnar.

I dag går 80 procent av de färdiga produkterna på järnväg. Samtidigt har biltransporterna minskat med en femtedel.

Enligt Korsnäs kalkyler har förändringen minskat utsläppen av klimatpåverkande koldioxid från de utgående transporterna med 20–30 procent.

Men det finns mer att göra för att minska utsläppen, menar Hanna Wird och andra miljöansvariga på Korsnäs.

– På transportsidan står vi inför de största utmaningarna, säger skogsdirektören Uno Brinnen.

När skogen avverkas och virket fraktas ut ur skogen finns inga andra alternativ än maskiner och fordon som drivs med i huvudsak fossila bränslen.

Det pågår utveckling av skotare med hybridmotorer, det vill säga motorer som drivs med både diesel och el. Skotare används för att frakta virket fram till landsväg.

Skogsindustrin samarbetar också med biltillverkare för att få fram lastbilar som kan ta större virkeslass.

– Tekniken måste hjälpa oss om vi ska nå målen, säger Hanna Wird.

Hon hoppas också att staten bygger ut järnvägen så att tågen kan rulla oftare, snabbare och smidigare. Nu finns det till exempel bara ett tillgängligt spår mellan Gävle och Frövi och det blir ofta stopp i Hallsberg.

Leif Bergkvist, ansvarig för miljö, säkerhet och kvalitet vid fabriken i Gävle

Hanna Wird, ansvarig för

Korsnäs distribution

av färdiga produkter

Mer läsning

Annons