Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kreativa genier får samma diagnos

Troligen har människor med det vi i dag kallar Adhd funnits i alla tider.

Många har kunnat dra nytta av sin djärvhet och uppfinningsförmåga.

Men i dagens samhälle kan barnen med särdragen få det svårt.

Annons

Barn och vuxna med Adhd har större problem än andra med att sortera intryck och i dag lever vi med ett ständigt högt informationsflöde.

Skolan har också förändrats, från prydliga rader av bänkar med lock, en kateder längst fram och ofta auktoritära lärare till mer självständiga uppgifter. Och många förskolor har stora grupper och impulsrika miljöer.

– Numera jobbar man oftare med egna projekt, det är mycket mer ljud och rörelse, säger Björn Augustsson, vårdenhetschef inom barn- och ungdomspsykiatrin.

Förr var det dessutom lättare för barn som hade svårt att klara skolan att ta sig ut i arbetslivet tidigare och svårigheterna kom inte i dagen på samma sätt.

För snabb diagnos

I debatten finns samtidigt många som anser att bokstavsdiagnoser sätts för lättvindigt i dag. Bodil Mellgren, utvecklingsstrateg på Elevhälsan, Gävle kommun, är inte helt övertygad om att det ökande antalet diagnoser enbart är av godo.

– Det är en trend att barn ska utredas utifrån en viss problematik. Det är inte alltid skolan som tar initiativ till det, lika ofta är det föräldrarna som vill hitta förklaringar till att deras barn beter sig på ett visst sätt. Jag tycker att hela samhället kan bli mer ödmjukt för att det finns olikheter, säger hon.

Plus och minus

Det finns både mörka och ljusa sidor av Adhd/Add. Koncentrationssvårigheter och bristande impulskontroll kan vara ett problem, men det är också möjligt att de uppfinningsrika och spänningssökande människorna betytt mycket för mänsklighetens framsteg. Och hittar man ett sätt att utnyttja kreativiteten, de originella idéerna, entusiasmen och passionen som är ”framsidan av myntet” kan man lyckas mycket bra.

Mer läsning

Annons