Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krönika: Visst känner jag mig lurad efter avgasbluffen

/
  • Arbetarbladets reporter Anders Eklind är en av alla som känner sig lurad av Volkswagen.

Det stora bilföretaget ber om ursäkt och lovar att göra "sitt yttersta" för att återvinna mitt förtroende.
Jag tror det blir svårt.

Annons

Jag tillhör de drygt 100 000 bilägare i Sverige som, enligt Volkswagens egna uppgifter, berörs av den stora avgasbluffen. I hela världen omfattas cirka 11 miljoner bilar.

När vi för några år sedan skulle byta bil så hade vi bestämt oss för att försöka värna om miljön och klimatet. Därför skulle det bli miljöbil den här gången. Då fick bilen också kosta lite extra.

Vi övervägde att satsa på etanol. Men om etanolen kommer från majs eller om odlingarna av sockerrör medverkar till att regnskogen skövlas, ja då kanske de negativa konsekvenserna väger tyngre än fördelarna. Dessutom var förbrukningen hög.

Elbilen var i sin linda. Den som fanns till hands, en så kallad elhybrid som blandar bensin och el, hade ingen dragkrok. Så då föll den bort.

Så vi valde Volkswagens dieselvariant. "Clean diesel", lät fint. Bränsleförbrukningen var låg, liksom koldioxidutsläppen. Utsläppen var så låga att den klassades som miljöbil.

Det kändes bra att veta att vi bidrog till en bättre miljö, även om den nya bilen var ganska dyr.

Dessutom var det ju ett ansett bilmärke som andades kvalité, ett märke att lita på.

Det kändes bra – ända tills för några veckor sedan då bomben briserade.

Så visst känner jag mig lurad.

Nu vet jag också att vår bil hör till de som manipulerats. När den testades släppte den ut betydligt mindre hälsofarliga kväveoxider än när den sedan kom ut i trafiken.

"Det som skett är fullkomligt oacceptabelt och besvikelsen är stor även hos oss över hur detta kunnat ske", skriver bilföretaget i brevet.

"Serviceåtgärd" utlovas inom kort.

Jag kommer att få lämna in bilen på verkstad. Vad som kommer att göras med motorn är så länge oklart. Och vad det får för effekter, för till exempel bränsleförbrukning och prestanda, är också oklart.

En Volkswagenägare i Tyskland har stämt företaget och kräver att bilen köps tillbaka av tillverkaren. Hon, liksom jag, hade köpt bilen just för att utsläppen var så låga.

Egentligen borde jag göra detsamma. Så lurad känner jag mig faktiskt.

"Vi hoppas på din förståelse och vi kommer att göra vårt yttersta för att återvinna ditt förtroende", skriver Volkswagen i brevet.

Nej, jag förstår inte! Förtroendet är raserat och går knappast att reparera.

Sedan kan jag tycka synd om den lokala bilhandlaren som ju också handlade i god tro när han talade sig varm för bilen med de låga utsläppen.

Mer läsning

Annons