Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länets verkstäderhåller hög kvalitet

/
  • i topp. I Gävleborg är nästan alla bilverkstäder med i organisationen Kontrollerad bilverkstad, KBV. Dessutom är de flesta kunderna nöjda med arbetet. Kontrollanten Mikael Häggström är en av två personer som årligen gör kontroller på bilverkstäder i Gävle och Sandviken.
  • positivt. Kontrollerad bilverkstads vd Leif Fagerlund är nöjd med Gävleborgs siffror. ”Det är bland de högsta siffrorna i hela Sverige.”

I Gävleborg kan du lita på din bilverkstad.


Länet är bland de bästa i landet både när det gäller antalet anslutna bilverkstäder i organisationen Kontrollerad bilverkstad och antalet nöjda kunder.

Annons

Det visar statistik från organisationen Kontrollerad bilverkstad, KBV, som årligen gör runt 25 000 kontroller på bilverkstäder runt om i Sverige. Både mindre verkstäder och märkesverkstäder kan gå med i organisationen. I Gävleborg finns cirka 40 stycken som enligt organisationens vd Leif Fagerlund, kan vara medlemmar och av dem är 32 stycken anslutna, alltså 80 procent.

– Det är bland de högsta siffrorna i Sverige.

I hela landet ligger siffran på 40 procent.

– Det är ett frivilligt system där varje bilfirma tar ett beslut om de vill vara med. Risken är att man kan bli utsparkad om man inte uppfyller våra regler. Och då informerar ju vi andra om det. Vi har exempel på verkstäder som blivit utsparkade och sedan har tappat hälften av sina kunder, säger Leif Fagerlund.

Antalet anslutna hänger även ihop med hur nöjda kunderna är med arbetet. I Gävleborg visar organisationens kundenkät att 77 procent är helnöjda medan rikssnittet ligger på 72 procent. Det finns dock inga siffror som visar att verkstäderna som inte är anslutna har missnöjda kunder.

Vid ett verkstadsbesök väljer kontrollanten en arbetsorder för en bil som är färdigreparerad.

Man kollar då bland annat om verkstaden har informerat kunden om pris för arbetet, om kunden har godkänt eventuella extraarbeten, att priset stämmer överens med det färdiga arbetet och att mekanikern inte har missat något i reparationsarbetet. Det kan nämligen ge gult ett rött kort.

Gult kort ges om det är ett mindre allvarligt fel, som att man har glömt en smörjning, medan rött kort ges om man har missat ett allvarligare fel.

– Det är sådant som rör trafiksäkerheten, till exempel att det är ett glapp i framvagnen som man inte har upptäckt, säger Mikael Häggström, en av två kontrollanter i Gävle och Sandviken.

Sköter sig bilverkstaden får den en skylt med KBV:s gröna stoppljus.

Organisationen startade 1995 med syfte att förbättra bilbranschens anseende.

– Det fanns ett rykte att branschen var lite halvskum. Man fuskade och gjorde dåliga jobb. Men det här har förändrats sen vi startade, säger Leif Fagerlund.

År 1995 hade till exempel 45 procent av de kontrollerade bilarna anmärkningar medan siffran år 2007 endast låg på 14 procent.

Mer läsning

Annons