Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länsstyrelsen kräver att dubbelspår börjar byggas

Arbetet med att bygga dubbla järnvägsspår mellan Gävle och Sundsvall bör påbörjas omedelbart.

Det tycker länsstyrelsen i Gävleborg i sitt yttrande över den nationella planen för transportsystemet under de närmaste tio åren.

Annons

I den nationella transportplanen föreslås upp till tio nya mötesstationer mellan Gävle och Sundsvall.

– Det är inte framgångsrikt att bygga mötesstationer. Det ger högre kapacitet men långsammare tåg, säger Urban Sjölander, handläggare på länsstyrelsen.

Han tycker att Banverket bör strunta i att bygga nya mötesstationer och i stället satsa pengarna på nytt dubbelspår.

När man bygger dubbelspår som anpassas till nya, snabbare tåg så krävs vidare kurvor. Spåret går till stora delar i ny sträckning. Och då riskerar de nya mötesstationerna att hamna vid sidan om, till ingen nytta.

Urban Sjölander konstaterar också att snabbtågen mellan Stockholm och Sundsvall i dag kräver en halvtimme längre restid än när de började gå för cirka 15 år sedan. Det går flera tåg i dag men de måste bromsa in flera gånger vid mötesstationerna.

Länsstyrelsen är inte heller nöjd med de nationella planerna för Gävle hamn.

Ett nytt järnvägsspår till hamnen finns visserligen med i planen, men bara om regeringen satsar extra pengar.

– Det är rimligt att tro att det inte blir några extrapengar, säger Urban Sjölander.

Länsstyrelsen tycker också att grävandet av en djupare och bredare farled borde prioriteras högre av staten. Nu krävs extrapengar eller att andra aktörer, som Gävle kommun, satsar pengar för att åtgärderna ska bli av och inte försenas.

Urban Sjölander och hans kollegor på länsstyrelsen saknar systemtänkande i planen. Det gäller bland annat kopplingen mellan dubbelspåret söder om Gävle och den nya, moderna Botniabanan norr om Härnösand.

– Man kan inte nyttja Botniabanans kapacitet om man inte kan styra trafiken någonstans. Tågen kan inte bara åka fram och tillbaks där uppe om Botniabana ska bli ett lyft för Norrland, säger han.

När länsstyrelsen skriver att arbetet med dubbelspår ska börja "omedelbart" så innebär det ändå i praktiken att det dröjer fem till tio år innan spaden sätts i jorden. Innan dess ska det planeras, mark ska köpas in och rättsprocessen med överklaganden ska klaras av.

 

 

 

Mer läsning

Annons