Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lär känna ditt ätande!

/
  • Lisbeth Pedersen ger kurser i ledarskap och krishantering. Nu startar hon kursen ”Att Äta”.

Får du ofta skuldkänslor när du äter något onyttigt? Har du svårt att ­känna att du är mätt eller hungrig? Då kan kursen ”Att Äta” vara något
för dig. ”Vi vill återupptäcka njutningen med mat och ätande”, säger Lisbeth Pedersen, kursledare i Gävle.

Annons

Veckans Gävlebo är en Älvkarlebybo, så vi träffas på vackra Laxön. I Kokhuset mellan Thunbergs ateljé och fiskerestaurangen har Lisbeth Pedersen sitt företag – som ger kurser i ledarskap och kommunikation – tillsammans med sambon Mats Ohlsson.

Just den här dagen är Mats på Sandvik och håller kurs i ledarskap för skiftledare, medan Lisbeth har haft kurser för bröstcancerpatienter. På höstlovet ger de gemensamt ”Bättre ledarskap i klassrummet” för alla lärare i Älvkarleby kommun, där de själva lagt upp kursen och tagit fram kursmaterialet. De hoppas på en fortsättning ute i landet efter Älvkarleby-metoden.

Men det är i Gävle Lisbeth Pedersen jobbar med ”Att Äta”. Den nystartade kursen som handlar om ätbeteenden, matmeditation och om att ställa sig frågan ”varför äter jag?”

– Vi äter av så olika anledningar, maten blir central i vårt liv, säger hon. Vi äter så fort vi träffas, när vi är ledsna, när vi är arga. Men äter vi alltid för att vi är hungriga?

– Vi gör annat under tiden och njuter inte av maten.

Snabbheten gör också att matsmältningen blir sämre, förklarar hon. Hon pratar ”mindful eating”. Medvetenheten i centrum och att lyssna på sin kropp, i lugn och ro.

– Vi pratar om sju hungrar. Man äter med ögonen, visst gör man? Men egentligen är ju munnen enda stället vi kan känna smak. Och magen, den går ju på volymen.

Att bli medveten om de negativa mönstren i sitt ätande, ofta bär man med sig dem från barndomen, är också att vilja få verktyg för att bryta dem, säger hon.

Varför behövs en sådan här kurs i dag?

– Därför att mat är ett grundläggande behov, den står för så mycket och vi blir ofta så stressade inför den. Många vet inte varför de äter, oftast är vi inte hungriga på riktigt därför att vi lever i ett överflöd av mat.

Det är inte vad vi äter, utan hur, säger hon. På kursen lär man sig att känna efter vad maten fyller för behov. Att återupptäcka kroppens fysiska signaler för vad som är hunger.

– Kanske äter jag med hjärtat. Kanske är det en kram jag behöver i stället. Vi kompensationsäter.

Man utforskar relationen till ätande och till sin kropp. Viktigt blir då att se på sig själv med snälla ögon. När mat ofta orsakar ångest, säger hon.

– Här är självmedkänsla ledord, att bli vår egen bästa vän. Helheten mellan kropp och knopp går inte att bryta.

Vad säger du till dem som tycker att mindfulness är flum?

– Att det finns så mycket forskat på hur bra det fungerar i sjukvård och i stresshantering.

”Att Äta” startar på 24 orter i landet och är utvecklad i samarbete med studieförbundet Sensus och Frisk & Fri, riskföreningen mot ätstörningar, men den riktar sig inte till de som är sjuka i anorexi i dag:

– Nej, då hänvisar vi dem till vården eller Frisk & Fri. Mina elva deltagare kommer överallt ifrån, några har blivit friska från ätstörningar, andra är kraftigt överviktiga.

Vad är matmeditation?

– Det är att närma sig maten med alla sinnen och känna in den på olika platser i kroppen.

Varför gör vi så här mot oss själva, svälter och överäter?

– Det är slankhetsidealen. Vi vill se ut si eller så och tror att bara vi når dit så blir vi lyckliga. Och så blir det oftast tvärtom. Det slutar ofta med att den som följer alla bantningskurer, många av dem är förkastliga, går upp i vikt.

Jag hörde på vetenskapsradion i morse att man hittat en gen som kunde förklara anorexi?

– Det är klart att det kan vara som med alkohol, ett missbruk där vissa är mer mottagliga. Men oftare är de psykosociala saker som ligger till grund.

Hur äter du själv?

– Jag har inte ätit kött på 40 år och väljer KRAV-märkt.

Mer läsning

Annons