Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Lär känna kunder som är invandrare”

/
  • Vill locka invandrare. Laleh Maghonaki är mångfalds- och receptkonsult. Bland annat hjälper hon företag att bli bättre på att marknadsföra sig för olika etniska grupper genom reklam. ”Bland invandrare växer köpkraften betydligt mer än bland svenskar.”

Våga behandla folk olika.
Det säger mångfalds- och receptkonsulten Laleh Maghonaki om hur svenska företagare ska bli bättre på att nå invandrare som kunder.
På fredagen föreläste hon på Högskolan i Gävle.

Annons

Under Marknadsföringens dag på högskolan var Laleh Maghonaki inbjuden för att prata om etnisk marknadsföring.

– Det handlar om att kommunicera mellan olika grupper som inte är svenskar och hur man får fram sitt budskap i reklam till exempel, säger hon.

Måste känna sina kunder

 

Hon driver företaget Folklink som bland annat hjälper företag att öka lönsamheten via olika etniska grupper.

– Bland invandrare växer köpkraften betydligt mer än bland svenskar. Och andra generationens invandrare växer hela tiden. Man måste lära känna de olika grupperna och lyfta fram vissa saker. Det skulle handeln tjäna på, säger Laleh Maghonaki.

Hon jobbar inte bara med marknadsföring utan även med mat och har bland annat varit med i olika matlagningsprogram i Sverige, för BBC i England och hon tar fram recept till olika matföretag.

Bor i Uppsala

 

Laleh Maghonaki bor med sin man och sina tre barn i Uppsala.

Hon kommer ursprungligen från Iran och lagar mycket persisk mat. Eftersom många invandrare har en rad traditioner, och ofta med mycket mat inblandad, tror hon att reklam för olika råvaror är viktigt när företagare vill locka invandrare.

– Ofta har man dadlar när man gör reklam för persiskt nyår, men det äter vi vid begravningar. Då blir det helt fel.

Tv-reklam

 

Hon jobbar framför allt med reklam i radio och tv och har en rad tips på hur man som företagare blir bättre på etnisk marknadsföring.

– Språket är otroligt viktigt. Att använda några ord som fångar ögat, säger Laleh Maghonaki och ger som exempel en matbutik i Uppsala som har en skylt där det står Välkommen på tio olika språk.

I jämförelse med andra länder tycker hon att svenskarna är dåliga på etnisk marknadsföring.

– I framför allt Kanada, USA och England har man tjänat stora pengar på det.

Att blanda kulturer är ett annat tips.

– Jag brukar göra en persisk sallad på knäckebröd. Då blir det intressant för många människor, säger Laleh Maghonaki.

Kan behandlas olika

 

Men framför allt behöver en företagare som vill locka invandrare ha kunskap om folket och inte vara rädd för att behandla grupper olika.

– Här är man van att behandla alla lika. Men alla har olika traditioner och behov och då är det en fördel att behandla folk olika, säger Laleh Maghonaki.

Mer läsning

Annons