Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lars Bengtsson lockad från Biltema till Media Markt

/
  • Valbobon Lars Bengtsson har redan vid 40 års ålder lång erfarenhet av chefsjobb på stora                      varuhus. Stadium, Clas Ohlson och Biltema har varit hans  senaste arbetsgivare. Varför har han valt att gå till Media Markt? ”Man bestämmer lokalt över inköp, priser och marknadsföring. Det är lite som att driva en egen butik  men                    inom ramen för varuhuset”, säger han nöjt.

För ett år sedan presenterades han som Biltemas nya chef. Men innan butiken hann öppna hade Lars Bengtsson hittat ett nytt jobb. Som varuhuschef för den tyska hemelektronikkedjan Media Markt i Valbo köpstad får han 90 anställda under sig.

Annons

Som Arbetarbladet tidigare berättat bygger Media Markt just nu ett stort varuhus i det nya Valbo köpstad på södra sidan av riks 80.

Det 4 000 kvadratmeter stora tvåvåningsvaruhuset öppnar någon gång efter sommaren men redan nu börjar företaget se sig om efter personal.

Man räknar med att kunna ge 90 personer jobb på anställningar som motsvarar 57 heltidstjänster.

– Enligt min erfarenhet är det stor helghandel i Valbo och därför behöver vi ha en hel del anställda bara på helger. Det kan till exempel var lämpligt för studenter, säger Valbobon Lars Bengtsson som rekryterades som varuhuschef redan i augusti förra året.



Trots att han bara är 40 år har han lång erfarenhet av chefspositioner på stora varuhus.

Med en bakgrund som yrkesofficer på I 14 har han bland annat varit butikschef och Sverigechef för Stadium och chef för Clas Ohlsons Gävlebutik.

Därifrån rekryterades han för ett år sedan som chef för konkurrenten Biltema som inom kort öppnar ett varuhus i Hemlingby.



Men för Lars Bengtsson blev det bara ett halvår på den nya tjänsten eftersom han nappade på Media Markts erbjudande.

– Jag hann aldrig starta igång med Biltema så det är väl inte så stor skada skedd. Jobbet på Media Markt kändes roligare eftersom man bestämmer lokalt över inköp, priser och marknadsföring. Det är lite som att driva en egen butik men inom ramen för varuhuset och är nog unikt för en så stor kedja, säger han.



Media Markt är en hemelektronikkedja med ett utbud av bland annat tv, data, fotoutrustning och vitvaror.

Enligt Lars Bengtsson utmärker sig kedjan jämfört med andra genom att ha extra stora butiker och sortiment.

– Förutom det har vi superlåga priser, men exakt hur mycket billigare än andra är svårt att säga. Konkurrenssituationen är hård i Gävle, men vi funderar inte så mycket på andra utan tror att vår etablering är bra för kunderna i Gävle.



Sedan Lars Bengtsson började på Media Markt i augusti förra året har han planerat inför starten i Gävle, men även tillbringat mycket tid i några av företagets 14 andra butiker i Sverige.

– Jag har provjobbat inom alla positioner i varuhusen och tycker att det är en del av vardagen som chef att ha en hög förståelse för sin personals jobb.

Mer läsning

Annons