Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lättare att få kontakt med hälsocentralerna

Sedan hälsovalet infördes har det blivit lättare att få tid för besök på hälsocentralerna och lättare att komma fram på telefon.
Det tycker de flesta patienter som svarat på en ny enkätundersökning.

Annons

För snart två år sedan infördes det så kallade hälsovalet i Gävleborg – det innebär att patienter fritt får välja vilken hälsocentral de vill gå till oavsett om den är privat eller landstingsdriven.

Och nu har en första utvärdering av systemet gjorts. Bland annat har 1 000 patienter fått svarar på frågor om hur de tycker att servicen på hälsocentralerna förändrats. Och de flesta verkar positiva.

Det har blivit lättare att få tid inom en vecka, det har blivit lättare att komma fram på telefon och lättare att påverka vilken dag och tid man får komma. Omkring 78–81 procent av de som svarat instämmer helt eller delvis med de påståendena.

Det är också ganska många som svarat att de nu känner sig mer delaktiga i vården och att de upplever att vårdpersonalen är mer lyhörd för deras behov än tidigare.

Även hälsocentralerna har tillfrågats och de har svarat att konkurrensen har gjort att de fokuserar mer på tillgängligheten och försöker anpassa sig efter patienternas behov. En del hälsocentraler har infört kvällsöppet och andra tar emot drop in- besök.

Mer läsning

Annons