Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Likheter med forskare

Barnens funderingar kring fenomen i omgivningen liknar de frågor som forskare ställer sig.

– Det är naturligtvis viktigt att det finns pedagoger som kan utveckla deras undersökande, säger Lillemor Sterner vid Stockholms Universitet.

Annons

I torsdags och fredags föreläste universitetsadjunkten Lillemor Sterner på Högskolan i Gävle tillsammans med kollegan Bodil Nilsson. I publiken fanns bland andra 550 förskollärare och barnskötare från Gästrikland och Norduppland.

Lillemor Stener och Bodil Nilsson är medförfattare till boken "Barn och naturvetenskap".

– I våra studier tycker vi oss ha sett att barn i förskolan experimenterar hela tiden. De utforskar naturvetenskapen i sin närmiljö, varvat med lek. Det är svårt att veta var leken respektive utforskandet börjar och slutar, säger hon.

Enligt Lillemor Sterner är det oklart om naturvetenskap och teknik i förskolan kan öka intresset för dessa ämnen även under senare skolgång.

– Det finns ingen forskning på det, men de flesta tror att det finns en fortsatt nyfikenhet om man kunnat tillgodose barnens önskemål om lärande i naturvetenskap i förskolan. Barnen tycker att det är spännande och roligt och det ger naturligtvis ett intresse, säger hon.

Mer läsning

Annons