Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Limöturerna blir färre i augusti

/
  • Limöbåten drar in de dagliga turerna efter 2 augusti. Då blir det bara helgtrafik.

Efter gårdagens möte mellan kommunen och Limöbåtens kapten Per Rydback står det klart att de dagliga turerna dras in efter 2 augusti. Men ännu kan turerna räddas:
– Se till och åk ut till Limön, Gävlebor! uppmanar Elisabet Jonsson, förvaltningschef på Samhällsbyggnad.

Annons

Det är första gången som turerna ställs in innan sommarlovet är slut.

Orsaken är att antalet resenärer ut till Limön har minskat dramatiskt under sommaren med minskade biljettintäkter som följd. Men också att Limöbåten Rederi AB fått mindre pengar än vanligt från kommunen i år.

Överenskommelsen som nåddes på mötet i går innebär att Limöbåten går tre turer om dagen fram till 26 juli, två turer om dagen 27 juli-2 augusti och därefter endast helgtrafik.

– Det klart att vi helst skulle vilja ha två turer om dagen fram till skolans start. Men vi förstår att vi måste acceptera att det är helgturer som gäller i augusti, säger Elisabet Jonsson, förvaltningschef på Samhällsbyggnad.

Hon berättar att bilden över situationen klarnade för henne på mötet med Per Rydback i går.

– Antalet passagerare har minskat med hälften jämfört med förra året. Det innebär stora ekonomiska konsekvenser för rederiet, säger hon.

Att skjuta till mer pengar är inte möjligt att göra inom lagens gränser enligt Elisabet Jonsson. Kommunen har handlat precis upp till beloppsgränsen för vad en direktupphandling tillåter. De enda som kan rädda turerna nu är Gävleborna:

– Åk ut till Limön, gör båtturerna fulla! Limön är en fantastisk pärla – även när det inte är sol ute. Det finns många fina gångpromenader och spännande natur, säger Elisabet Jonsson.

Hur ska kommunens mer långsiktiga problem med otillräcklig finansiering till skärgårdstrafiken lösas?

– Vi har fått en ökad medvetenhet om att vill man satsa på båttrafik så måste man avsätta medel. Nästa år kommer vi att vara mer förberedda och få en bättre upphandlingsprocess. Jag tror att politikerna är beredda att satsa mer pengar, säger hon.

– Vi måste också fundera över hur hårda miljökrav vi kan sätta. Politikerna vill ha hårdare miljökrav men är heller inte beredda att betala hur mycket som helst. Vi har nu kopplat in en expert som arbetar på en utredning som kommer att vara klar efter semestern.

Limöbåtens kapten Per Rydback har sökts under torsdagen för en kommentar.

LÄS OCKSÅ:

Möte ska rädda sommartrafiken

Limöbåten kan tvingas dra ner på turerna

Insändare: Rädda trafiken till Limön

Mer läsning

Annons