Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Litet barn läser stort

/
  • Vidgat perspektiv. Barns känsla för att läsa och skriva finns tidigt i livet, enligt Elisabeth Björklund.

Små barn börjar tidigt att utforska läsande och skrivande.


Och det handlar om mycket mer än bokstäver och ord.


Det visar en färsk avhandling av Elisabeth Björklund, som jobbar med lärarutbildning på Högskolan i Gävle.

Annons

Det lilla barnet har ett brett begrepp av vad det innebär att läsa eller skriva. De utforskar språket inom större ramar än tidigare forskning visat.

Elisabeth Björklund har studerat förskolebarn i åldern ett och ett halvt till tre års ålder på en förskola i Gävleområdet.

Genom att videofilma barnen har hon kunnat konstatera att de använder många sätt för att tillägna sig läsande och skrivande. De sjunger, berättar, ritar och ser sig själva som läsare och skrivare.

– De väljer ofta böcker med ganska komplicerat innehåll, säger Elisabeth Björklund.

Barnen resonerar kring bilderna och även om de efter en stund till synes blir ointresserade av boken och slänger undan den tar de ofta upp den igen efter en stund och fortsätter.

Barnen spelar ut hela register kring det skrivna ordet, leker och återberättar sagor.

Elisabeth Björklund använder begreppet ”litteracitet”, som utöver läsande och skrivande även innefattar tecken och bilder.

En lärdom av avhandlingen är att begreppet språkutveckling bör vidgas inom förskolan och de olika uttrycksformerna uppmuntras, anser Elisabeth Björklund.

Hon disputerade fredagen 9 januari vid Göteborgs universitet och kan numera titulera sig filosofie doktor i pedagogik.

Elisabeth Björklund

Mer läsning

Annons