Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Livsfarligt för gående vid Hemlingby

/
  • bara för bilister? Siv Arvedal tycker att trafiksituationen vid Hemlingby köpcentrum känns livsfarlig. ”Det finns inga gång- och cykelvägar så att man kan ta sig mellan de olika affärerna.  Man borde tänka på dem som inte har bil”, säger hon.

Hemlingby köpcentrum är inte anpassat för gående och cyklister. Siv Arvedal tyckte att trafiksituationen kändes livsfarlig när hon gick från busshållplatsen till de nya varuhusen Biltema, Jula och Citygross.
– Man måste gå mitt bland bilarna, säger hon.

Annons

De nya varuhusen i Hemlingby köpcentrum öppnade nyligen, trots att vägbyggena i området inte är klara än. Bilvägarna är asfalterade, men i den nya rondellen och på de planerade gång- och cykelvägarna pågår arbetet.

Siv Arvedal var nyfiken på de nyetablerade butikerna och tog i torsdags bussen ut till Hemlingby. Hon bor inne i centrala Gävle och tycker inte att hon har behov av att ha bil. Men åka till Hemlingby och handla tänker hon inte göra igen.

– Det finns inga gångvägar från busshållplatsen vid Maxi Ica. Man måste gå ut bland bilarna och vägen är för smal för att gå på sidan, säger hon.

Siv Arvedal tyckte att situationen kändes livsfarlig och såg flera andra gångtrafikanter som såg vilsna ut.

– Man måste tänka på dem som inte har bil och det känns det inte som att de har gjort, säger hon.

Enligt Lennart Emretsson, exploateringsingenjör på kommunens tekniska kontor, beror den röriga situationen på att utbyggnaden fortfarande pågår.

– Både cykelbanor och busshållplatser ingår, men vi hann bara med bilgatorna till butikernas premiärer. Om några veckor är allt färdigställt, säger han.

Lennart Emretsson berättar att gång- och cykelvägen ska gå längs Ingenjörsgatan på andra sidan vägen jämfört med var affärerna ligger. Övergångar ska finnas på flera ställen, men det ska inte vara målade övergångsställen utan bara öppningar i kantstenen. Om man går eller cyklar mellan flera olika affärer innebär det att man måste korsa Ingenjörsgatan flera gånger. Ingen gång- och cykelväg planeras heller längs Spängersleden, vilket gör att de som kommer över gångbron från Andersberg måste snedda över parkeringar och bilvägar.

– Nej, vi räknar med att det kommer många cyklister och gående eftersom det ligger intill flera bostadsområden och bara tre kilometer från centrala Gävle. Jag förstår att det känns farligt just nu eftersom vi inte har hunnit göra klart, men det kommer att bli mycket bättre, säger Lennart Emretsson.

I arbetet ingår även en ny busshållplats bakom Jula och Citygross. Den väntas stå klar i mitten av juni.

Under fredagen ritade kommunen upp provisoriska pilar på marken för att leda folk rätt. Många gående och cyklister hade hamnat mitt i den nya rondellen bland bilarna.

– Vi var lite oroliga, men nu känns det som att folk går rätt, säger Per Enqvist, projektör på kommunen.

Mer läsning

Annons