Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Man arbetar på många olika vis”

– Jag tycker att det är att generalisera.

Det säger Camilla Larsson, chef för Gävles kommunala förskolor, om psykologiprofessorns kritik mot de nya storgrupperna i onsdagstidningen.

Annons

Camilla Larsson tycker inte att man rakt över kan döma ut förskolor som inte delar upp barnen i avdelningar.

– Man arbetar på många olika vis. På Varvaterrassen till exempel är man väldigt noga med att erbjuda barnen aktiviteter tillsammans med kända vuxna. På förskolan Uppfinnaren vet jag att pedagogerna ofta följer de barn som de är ansvarspedagog för, säger Camilla Larsson.

Men det finns också förskolor som Lindbacka där tanken är att alla i personalen ska gå runt på alla olika positioner, vilket innebär att barnen möter väldigt många olika barn och vuxna.

– Ja, då är det oerhört viktigt att de som jobbar där är observanta och vaksamma på barnens relationer. Finns det något barn som det fungerar sämre för, då måste man utreda och ompröva och hitta andra arbetssätt som funkar kring det barnet.

De här stora förskolorna där ett arbetslag har hand om 40–80 barn, går inte det emot Skolverkets rekommendationer?

– Vi arbetar med flera kvalitetsfaktorer som Skolverket pekar på. Olika saker fungerar bra på olika förskolor. Jag ser inget motsatsförhållande i det. Det viktigaste för oss är att arbeta för en hög kvalitet i verksamheten för alla barn som deltar.

Men när det är 40 barn som en grupp pedagoger gemensamt har hand om, ser du ingen risk att det blir för många relationer för de yngsta?

– Inte som jag kan se det. Det finns en hög pedagogisk medvetenhet hos vår personal som ser till att skapa bra lärmiljöer för våra yngsta barn.  

Men varför har ni de här storgrupperna även för de yngsta barnen?

– De äldsta barnen trivs och utvecklas ofta i större sammanhang och ska erbjudas det. De små har ett behov av att vara i mindre sammanhang, men vi har också oerhört nyfikna två–tre-åringar och de ska också utmanas.

– Det skulle vara väldigt begränsande om vi alltid skulle dela in arbetet i stora respektive små barn.

Mer läsning

Annons