Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många samtal till Kvinnofridslinjen inför jul

Rekordmånga kvinnor har ringt till stödtelefonen Kvinnofridslinjen i år. Några veckor innan jul hade 30 000 samtal tagits emot, medan under hela förra året togs det emot 28 999 samtal.

Annons

Kvinnofridslinjen drivs av Nationellt centrum för kvinnofrid i Uppsala, som arbetar på uppdrag av regeringen med att öka kunskapen på nationell nivå om mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld, förtryck och våld i samkönade relationer. Kvinnor, som har utsatts för våld eller hot, kan ringa linjen för att få hjälp och stöd.

I år märks en tydlig ökning av antalet samtal, enligt Åsa Witkowski, chef för patientverksamheten vid Nationellt centrum för kvinnofrid. Men det väntas öka ytterligare, eftersom allra flest samtal tas emot under jul och nyår.

– Utsattheten blir större under jul och nyår när man blir mer isolerad med sin familj. Att inte jobba och ha andra kontakter blir jobbigt för många. Men jag tror också att ökningen beror på att vi blivit mer kända, säger Åsa Witkowski.

Ungefär 90 personer från hela landet ringer till stödlinjen varje dygn och lika många personer sitter, på olika platser runt om i landet, och tar emot samtalen. Nästan alla samtal berör psykiskt våld, såsom hot och tvång, men inte alltid i kombination med fysiskt våld.

– Det vanligaste är att de behöver prata med någon, efter att ha insett att de lever i en destruktiv och hotfull relation. Det vi gör är att lyssna, så de får berätta vad de känner och tycker, och sen ger vi förslag på lokal hjälp, såsom kvinnokliniker och så, säger Åsa Witkowski.

Mer läsning

Annons