Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många trängdes för Ikeakatalogen

/
  • LOCKAR. Det var många som trängdes för att få vara en del av Ikeas reklamjippo när den nya katalogen förhandsvisades i Valbo.
  • PAUS. Sandvikenborna Janne Landström och dottern Mikaela tog en välbehövlig paus från möbeljättens ihärdiga matande med marknadsföring och ostmackor.
  • PÅ JAKT. Sonja Edberg har flyttat in i nytt hus i Gävle - och var en dem som fanns på plats för att få en förhandstitt av Ikea-katalogen.

Den är tryckt i 208 miljoner exemplar och delas ut i 42 länder på 30 olika språk.
Vid Valbo köpcentrum köade närmare hundra personer för att få en förhandstitt.
Den nya Ikeakatalogen är big business för varuhuset.

Annons

Ikeas släpp av sin årliga katalog är en enorm affär för möbeljätten och ett reklamjippo av stora proportioner.

På torsdagsmorgonen hängde uppemot hundra inbjuda Ikea family-medlemmar utanför varuhuset i Valbo. Alla ville vara med på den officiella förhandsvisningen av katalogen.

Att Ikeas snittkund är en 44-årig kvinna var tydligt - männen gick att räkna på fingrarna.

Oavsett om det var gratis kaffe, en titt på nya varor eller att få bli den som först får katalogen i handen som lockade var intresset smått hysteriskt.

– Jag tror att det är själva upplevelsen med fika och att få se det nya som många är ute efter, mer än själva katalogen, sade Janne Landström från Sandviken, som var på plats med dottern Mikaela.

Ikeas katalog är alltså inte längre enbart en välbläddrad trycksak i var mans hem - den har blivit en del av upplevelseindustrin.

Årets tema kvadratsmart handlar om att alla ytor i hemmet ska utnyttjas.

– Vi har en lösning för allt, upprepade en av Ikeas medarbetare som ett mantra under förhandsvisningen.

Ikeas marknadsavdelning jublar - och Ingvar Kamprad räknar pengarna.

Mer läsning

Annons