Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många trasiga gator i Gävle

/
  • JOBBIGA POTTHÅL. Insändarskribenten beklagar sig över den usla lagningen av hålen i Gävles gator. Förra veckan berättade Arbetarbladet om läget på Gävles gator.
  • Staketgatan är en av de risigaste gatorna i centrala Gävle. Enligt Leif Liljeberg, sektionsledare på tekniska kontoret, är den en av de gator som måste få ny beläggning i år eller nästa år. Sammanlagt bedömer han att det behövs omkring 40 miljoner kronor för att komma ikapp med det eftersatta gatuunderhållet.

Med våren kommer de dåliga vägarna. Kommunen har som vanligt många hål och sprickor att laga.
En satsning på 60 miljoner har ändå gjort att Gävles gator blivit bättre på senare år, men det återstår en hel del.
– Staketgatan och Fältskärsleden ligger närmast. Södra Kungsgatan kan vi inte heller spara ett år till, säger Leif Liljeberg på tekniska kontoret.

Annons

2015 ska alla gator som trafikeras av buss ha en beläggning av god standard. Så står det i Gävle kommuns trafikstrategi som antogs av kommunfullmäktige förra året. Till den målsättningen är det en bit kvar.

Enligt tekniska kontoret var Gävles gator runt 2004-2005 bland de sämsta i Sverige. Kommunstyrelsen gav då förvaltningen 60 miljoner kronor över åren 2006-2009 för att komma till rätta med problemen. Pengarna har sedan dess använts flitigt till att ge många av kommunens sämsta vägar nya ytskikt. Bland de bedrövligaste fanns Valbogatan, Västra Vägen, Parkvägen och Hillevägen. Alla de håller enligt kommunen god standard i dag.

– Satsningen har varit jättebra, men det krävs lite till. 40 miljoner över de närmaste tre-fyra åren behövs om vi ska komma ikapp ordentligt, säger Leif Liljeberg, sektionsledare på tekniska kontoret.

Kvar finns många lågt prioriterade kvartersgator, men några av Gävles tätast trafikerade gator återstår också. Bland dem finns Staketgatan och Fältskärsleden som är fulla med gropar och sprickor.

– Varje år blir det en ny gata som behöver åtgärdas. I år är det Södra Kungsgatan som har rasat sönder, säger Leif Liljeberg.

Om den bara kan lappas tillfälligt eller om den kan få ny beläggning vet han inte än. Det beror på hur mycket pengar politikerna är villiga att lägga.

Tekniska nämnden har precis bytt ordförande. Den nye Curt Nygren (S) har ännu inte hunnit sätta sig in i frågorna och därför får hans företrädare Anéa Elfving (S) svara i hans ställe. Hon berättar att nämnden från och med nästa år har fått en utökad driftram till 10 miljoner kronor till gatorna.

– Visst skulle vi behöva en avsevärt större budget för att hålla gatorna i en bättre standard, men samtidigt vet vi hur underskottet ser ut inom skolan och socialtjänsten och att skatteprognoserna skrivs ned, säger hon.

Kommunalråd Carina Blank (S) tycker att kommunen visat att gatornas standard är en viktig fråga genom de 60 miljoner som avsattes för fyra år sedan. Hon tycker att man kan acceptera en lite lägre standard på de gator som inte används så mycket, men vill att de stora gatorna ska vara bra, dels för intrycket av staden men framför allt för Gävlebornas skull. Hur mycket pengar som kan avsättas vill hon vänta med att uttala sig om tills budgetarbetet sätter i gång i maj.

– Jag tror att det både finns städer som har bättre och sådana som har sämre gator än Gävle, men vi vill ha en bra standard oavsett hur det ser ut på andra håll, säger Carina Blank.

Hon har en förklaring till varför många Gävlebor inte märker någon förbättring trots att stora pengar satsats på gatorna.

– När fler vägar blir bättre märks det ännu tydligare var det är dåligt. Det är slitage hela tiden, så det kommer alltid att finnas ett behov.

Mer läsning

Annons