Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Maria fick inte ångra köpet

/
  • När Maria Lundberg ville utnyttja sin lagstadgade rätt att ångra köpet av bredbandsabonnemang vägrade Tele 2 att ge henne rätt. I stället fortsatte de att skicka räkningar och sedan också inkassokrav.

När det nyinköpta mobila bredbandet inte fungerade valde Maria Lundberg att använda ångerrätten för att häva köpet. Men Tele 2 vägrade eftersom hon öppnat förpackningen. Och när hon inte ville betala kopplade de in inkasso. Trots att hon har lagen på sin sida.

Annons

I september beslutade sig Maria Lundberg i Gävle för att skaffa sig ett nytt mobilt bredband och fastnade för ett erbjudande från Tele 2. Via deras hemsida beställde hon ett abonnemang och fick ett modem hemskickat.

Men Maria fick inte uppkopplingen att fungera. Hon tröttnade och beslutade sig för att ångra köpet och skickade tillbaka modemet – men trots att hon enligt distans- och hemförsäljningslagen har 14 dagars ångerrätt vägrar Tele 2 att låta henne ångra köpet.

Orsak: Hon hade öppnat förpackningen.

– Ja, det är klart. Hur ska man veta om det fungerar om man inte får öppna förpackningen? undrar Maria.

Lagen är tydlig

Lagen är också mycket tydlig och ger konsumenten rätt att öppna förpackningen och undersöka varan innan man bestämmer sig för om man vill behålla den eller inte.

Men trots flera kontakter med Tele 2:s kundtjänst är beskedet som Maria får – både muntligt och skriftligt – att ångerrätten är förbrukad eftersom förpackningen är bruten.

Gör en pudel

Företaget vägrar häva köpet och fortsätter att skicka fakturor för bredbandsabonnemanget som Maria inte kan använda. Till slut kopplar man in ett inkassobolag när hon inte vill betala.

– Jag står fast vid att jag åberopar ångerrätten, konstaterar Maria.

Men när Arbetarbladet i går kontaktar Tele 2 är det plötsligt de som ångrar sig. Presschefen Annika Kristersson ringer upp och gör en hel pudel.

– Vi har gjort fel. Vi har en nöjd kund-garanti som innebär att man har rätt att ångra sig oavsett om man öppnar förpackningen eller inte. Här har det blivit fel och vi beklagar det.

”Ska uppdatera rutinerna”

Enligt Kristersson har man nu hävt köpet och dragit tillbaka inkassokraven.

– Maria har gjort allting rätt och vi ska se till att hon inte drabbas av några kostnader för det här.

Känner inte er kundtjänst till den lagstadgade ångerrätten?

– Jo, det ska de göra. Men vi ska gå till botten med det här och uppdatera rutinerna så det inte händer igen.

Mer läsning

Annons