Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marko tror på kärleksfull disciplin

/
  • REKTOR MED REGLER. ”Jag har väldigt bra kontakt med de flesta elever, men det finns de som tycker att jag är en skitstövel för att jag är på dem hela tiden. Förr fick de göra lite som de ville, men sedan jag började går inte det”, säger Källmurs rektor Marko Friman. ”Skolan måste lära eleverna att reflektera över sitt beteende och välja rätt.”

Han har kallats diktator och anklagats för ”korpralsfasoner”, men rektor Marko Friman står stadigt när det blåser kring hans arbetssätt.

– Kärleksfull disciplin är vad som krävs för att få den trygga skola vi vill ha. Om barnen lever rövare fungerar inte pedagogiken, säger han med stor övertygelse.

Annons

”Vad säger Gävles skolpolitiker och skolans högre tjänstemän om Frimans korpralsfasoner?”, undrade Arbetarbladets Kennet Lutti i en skarp ledare förra våren. Då hade Skolinspektionen tagit sig en titt på Vikingaskolans regler för att uppnå ordning och reda och funnit att en del i systemet kunde strida mot skollagen.

Men inga anmälningar ledde någonvart och både lärare och föräldrar vid Vikingaskolan stödde rektor Frimans regelverk, influerat av skolan i USA.

Marko började som rektor vid nystartade kommunala Vikingaskolan 2008 efter fem år som mattelärare, studiesamordnare samt biträdande rektor på Engelska skolan, som han först var med och startade. I bagaget hade han friskolans idéer om hur skolan ska skapa arbetsro med hjälp av regler och konsekvenser vid regelbrott.

– Första året på Vikingaskolan var tufft. Jag möttes av en skola i kaos, där eleverna hade tagit över. Det var kaxig attityd, ovårdat språk, skrik och bråk, berättar Marko.

Marko visste vad han ville, men fick inte med sig alla i personalgruppen. Motsättningen ledde till att fyra sökte sig bort från Vikingaskolan.

– Jag tog det hårt, men vek mig aldrig, för jag vet vad som krävs för att en skola ska fungera. Sakta men säkert fick jag med mig personalen och andra året kom vi i gång riktigt.

Egentligen hade han velat vara kvar på Vikingaskolan, men när Källmurs rektor slutade sökte sig Marko ändå vidare. Efter bara knappt tre år lämnade han en skola med en välfungerande personalgrupp och en lugn, trygg skolmiljö.

– ”Oj, vilken bra skola vi har”, säger de i dag. Jag har skapat en stolthet hos dem som inte fanns förr. Det är unikt, säger många.

Marko Friman ger intryck av att äga stor integritet och självsäkerhet i sin yrkesroll, men inledningen på hans lärarbana var ingen lek. Marko träffade sin amerikanska fru under ett sabbatsår i USA efter gymnasiet och utbildade sig till lärare medan paret fortfarande var bosatt där. Sin första tjänst fick han i en skola i ett tufft område med bråk och gängbildning i Houston, Texas.

– Jag var otroligt naiv och trodde att det räckte med ett trevligt sätt för att få eleverna med sig. Det funkade inte. De tog alla chanser att sätta dig mig.

En äldre rutinerad lärare på skolan blev Markos mentor.

– Hon hade superkoll och var stenhård, men barnen tyckte om henne. Hon lärde mig betydelsen av att skapa struktur och kärleksfull disciplin.

Marko har en hel del arga kritiker och har förståelse för deras ståndpunkt, men han håller inte med.

– Det finns de som tycker att jag är en diktator med för mycket fokus på disciplinen och för lite på pedagogiken, men utan struktur fungerar ingen pedagogik, säger han.

– En skola ska inte vara så svår att driva. Med rätt prioriteringar går det bra.

Mer läsning

Annons