Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer ”äkta vara” utan e-nummer

/
  • Efterlyser mer äkta vara. Andreas Eklind, chef för City Gross butik i Gävle, efterlyser mer äkta vara i bland annat sylt och charkprodukter.

Debatten om e-nummer och andra tillsatser i maten driver livsmedelshandeln att anpassa sitt sortiment.

– Vi vill göra det enkelt för kunderna att välja, säger Andreas Eklind, butikschef för City Gross i Hemlingby i Gävle.

Annons

På måndagen började personalen märka upp cirka 200 varor som ska vara fria från tillsatser.

Märkningen sker i samarbete med föreningen Äkta vara som tagit fram kriterier för vad som krävs. Med hjälp av märkningen ska kunderna lotsas till de tillsatsfria varorna.

– Vi var först. Det var vi som tog initiativet, säger Andreas Eklind som tror att andra matkedjor snart följer efter.

Han tror att märkningen också driver producenter och leverantörer att få fram fler matvaror som inte innehåller e-nummer och andra tillsatser.

– Kunderna frågar efter det här hur mycket som helst, säger han.

Få skinkor utan e-nummer

Bland vissa varor är det tätare mellan ”äkta vara-märkena” medan det är sällsynt i charkdisken.

Andreas Eklind kan visa upp en enda skinkförpackning utan e-nummer. Det är en torkad skinka från Italien.

Bland korvarna hittar han två produkter som är godkända. I sylthyllan är det bara en burk som uppfyller kraven. Det borde vara betydligt fler, tycker butikschefen.

– Jag tror det här gör att kunderna blir mer medvetna om vad de handlar och det är på tiden, säger Andreas Eklind och berättar att personalen fått utbildning så att de kan ge besked till frågvisa kunder.

Bara liten försäljningsökning

Magnus Winges, chef för matavdelningen på Maxi Ica i Hemlingby, City Gross närmaste konkurrent, berättar att man sedan några månader tillbaka märker varor som inte innehåller ”onödiga” tillsatser.

– Kunderna blir mer och mer medvetna. Det här är bara ett av områdena där kunderna vill vara mer informerade. Andra områden är till exempel ekologiska och rättvisemärkta varor, säger han.

Magnus Winges konstaterar att många kunder frågar om den här typen av varor men att försäljningsökningen än så länge är ”liten”.

”Intressant väg att gå”

Hans Johansson, chef för Willys i Hemsta, hänvisar till Axfoods presschef Ingmar Kroon.

– Ja, det tror jag faktiskt, svarar Ingmar Kroon på frågan om Willys eller någon annan del av Axfood-gruppen kommer att haka på Äkta vara-kampanjen.

– Vi har inte tagit några beslut men vi jobbar med frågan. Det är en intressant väg att gå, säger han.

Anders Stake, vd i Konsum Gävleborg, lyfter fram Krav-märkta varor och samarbetet med lokala matproducenter.

– Vi har inte funderat på någon mer märkning just nu, säger han.

Mer läsning

Annons