Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer eld i striden om brasan

/
  • Anton Söderhäll var en av dem som jobbade med att sälja in Julbrasan till återförsäljare runt om i landet.

Julbrasan kommer från Gävle. Den på dvd alltså. Men konkurrensen är hård och nu är rätten till varumärket Julbrasan på väg upp i Högsta domstolen. De stora skivbolagsjättarna mot det lilla Gävleföretaget.

Annons

Outpost FX heter Gävleföretaget i video- och dvd-branschen som i flera år framgångsrikt har sålt den lilla julröda dvd:n Julbrasan i butiker och bensinstationer över hela landet.

Men 2008 upptäckte ledningen att Eva Records med storbolagen EMI, Sony med flera i ryggen härmades. Deras dvd i serien Absolute Music hette Julbrasa (utan n).

Varumärkesintrång, hävdade Outpost FX och stämde jättarna vid Stockholms tingsrätt. Och vann, i varje fall delvis. Skivbolagsjättarna hade gjort ett varumärkesintrång.

Gävleföretaget hade krävt 600 000 kronor i ersättning. Men striden är inte över än.

Företagen har fortsatt att tvista om när försäljningen av Absolute Musics julbrasa upphörde. 2009 säger Gävleföretaget. Nej, då sålde bara restlager som fanns hos återförsäljarna.

Nu vänder sig Eva Records till Högsta domstolen för att få rättigheterna till Julbrasan prövade.

Sedan 2006 har Gävleföretaget sålt minst 140 000 exemplar av skivan. 2008 var det plötsligt inte lika lätt att placera den ute hos återförsäljarna.

– Tänk om vi skulle ha lanserat en julskiva som hette Absolut. Vilket liv det hade blivit, säger Outposts vd Claes Dahlström, till Arbetarbladet när vi skrev om tvisten 2009.

Mer läsning

Annons