Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Metalltjuvarna tog Åkes uppkoppling

/

Koppartjuvar har sågat ner flera kilometer blyledning och gjort Åke Ohlsson, 66, internet- och telefonlös.
Det har han varit en vecka nu.
– De bryr sig inte om den enskilde lille mannen, säger Åke om telefonleverantören Telia och nätdriftsföretaget Skanova.

Annons

Den omfattande metallstölden har rimligtvis inträffat natten till 2 mars, menar Åke Ohlsson, som bor på gården Hedsjön norr om Ockelbo.

– Jag upptäckte det på måndagen när jag såg hur trådarna bara hängde från stolpen mittemot mitt hus, säger Åke Ohlsson.

Det är en stor stöldoperation. Trästolpe efter trästolpe står utan trådledningar längs väg 272 söder om Lingbo. Det rör sig om strax över två kilometer blyledning.

– De måste ha varit flera, haft rondellsåg och en lastbil, spekulerar Åke Ohlsson.

Ockelbo har brottats med metalltjuveri på sistone. Bland annat hade järnhandeln Bosågens trä & plåt nattligt besök 18 februari, då fick tjuvarna med sig saker för ett värde på 100 000 kronor.

Sedan stölden har Åke Ohlsson varit utan både internet och fast telefon i en vecka. Han ställer sig frågande till vad det är som dröjer för Telia – och Skanova, som driver och sköter kopparnätet. Han undrar också om de polisanmält händelsen.

– De har haft en hel vecka på sig men inget har hänt. De bryr sig inte om den enskilde lille mannen i samhället, säger han.

Arbetarbladet når Hans G Larsson, informationsansvarig hos Telia. Han bekräftar att det rör sig om en omfattande kopparstöld.

– Mycket riktigt. Det är fruktansvärt tråkigt och blir dyrbart för alla inblandade. Händelsen är polisanmäld, berättar han.

Hans G Larsson sköter talan även för Skanova.

– De bedömer det som att det blir alldeles för dyrt att reparera en så lång sträcka med bara tre drabbade hushåll. Några nya kopparverk bygger vi inte längre, förklarar han.

Nästa steg för Telia och Skanova blir att mäta mobilsignalen i området för att se om hushållen kan gå i det allmänna mobilnätet.

– Vi kommer att föra en dialog med de drabbade kunderna. Jag kan inte säga hur fort vi kan få till en lösning men vi har upparbetade rutiner för sådana här händelser, säger Hans G Larsson.

Mer läsning

Annons