Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mindre kött gör dig mer klimatsmart

/
  • Vera Nordström, Ann-Kristin Jäderström och Birgit Hillman var tre av många som ville veta mer om klimat och mat.
  • Lars Igeland från Naturskyddsföreningen noterar en kraftig ökning när det gäller Krav-odlad mark under de senaste decennierna.
  • Erik Kreft och Nils-Eric Haglöw från Coop säger att de försöker knyta upp fler lokala odlare.

Dra ner på köttet, välj ekologisk mat och minska slöseriet med livsmedel.

Ett bra recept på att bli mer klimatsmart, enligt Denise Fahlander från Naturskyddsföreningen.

I går kväll fanns föreningen tillsammans med lokala handlare på Restaurang Sahflors för att prata mat och klimat.

Annons

Intresset för lokalproducerat och ekologiskt odlat blir allt större bland konsumenterna. Enligt Thomas Svaton, vd för Svensk dagligvaruhandel, ökar försäljningen av ekologisk mat med 10–30 procent per år.

– Jag varit engagerad i det här sedan 1976 och nu håller det äntligen på att bli ett genombrott för de här frågorna. 1980 var bara några promille av marken Krav-odlad. I dag är vi uppe i 20 procent, säger Lars Igeland, Naturskyddsföreningen.

Fullsatt

Allmänhetens intresse och nyfikenhet märktes också på tillströmningen till måndagens diskussionskväll. Det blev snabbt fullsatt.

– Det är viktigt att veta vad vi får i oss, sa Vera Nordström som bänkat sig för att lyssna till den inbjudna panelen.

Men frågan om klimatsmart mat är större än livsmedlens verkan på den egna kroppen. Den har betydelse för hela vår livsmiljö.

Utsläppen av växthusgaser mäts ofta i så kallade koldioxidekvivalenter.

– I dag producerar varje person 10 ton koldioxidekvivalenter per år. Vi vill ha ner den siffran till två ton, säger Denise Fahlander.

Den ökade köttkonsumtionen är också alarmerande för miljön.

– Vi äter 85 kilo kött per person och år. Mellan 1990 och 2006 har siffran stigit med 40 procent, säger Denise Fahlander.

Erik Kreft från Coop tycker att butikerna inom förbundet redan i dag gör en hel del för att dra sitt strå till stacken.

– Vi försöker hela tiden knyta nya kontakter med lokala odlare och försöker hålla så lågt pris som möjligt på ekologiska produkter, säger han.

Magnus Winges från Ica ger ett likartat svar.

– Vi ska främja de lokala producenterna. Efterfrågan ökar absolut och jag tycker att priserna är konkurrenskraftiga, säger han.

Mer läsning

Annons