Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ministern skaffade sig en bild av Gävle hamn

/
  • IMPONERADES. Infrastrukturministern Åsa Torstensson imponerades av utvecklingsarbetet som görs i Gävle hamn. ”Utvecklingsarbetet som sker  i Gävle hamn visar hur man kan möta omställningen”, sade infrastrukturministern Åsa Torstensson som uppmanade de ansvariga i hamnen att samarbeta med andra aktörer i regionen.
  • VISNING. Infrastrukturministern Åsa Torstensson visades runt av hamnens marknadschef Ulf Wiik.Foto: Håkan Selén

Gävle hamns chanser att få statligt stöd för kommande investeringar hänger på hur väl man kan samsas med andra aktörer i regionen, däribland näringslivet och statliga verk och bolag.


Så kan man tolka de besked som infrastrukturministern Åsa Torstensson gav när hon på onsdagen besökte hamnen i Gävle.

Annons

I förra veckan presenterades infrastrukturpropositionen där Åsa Torstensson valt att slopa listan med de tio utpekade strategiska hamnarna.

–  Jag såg en risk att om staten klampar in och pekar ut nationella hamnar så kan utpekandet i sig bli en hämsko i andra delar, av den totala utvecklingen i hamnarna, sade hon vid besöket i Gävle.

Hon menade dock att Bengt-Ove Birgerssons utredning om hamnstrategin haft stor betydelse.

– Den är ett viktigt underlag för det fortsatta arbetet, sade hon.

Nu är det aktörerna på den regionala nivån som får göra prioriteringarna. Åsa Torstensson pratade om ”de effektivaste och mest funktionella stråken som binder ihop hamn, landsväg och järnväg”. Hon betonade också vikten av att hamnarna samarbetar med andra finansiärer, både statliga och privata aktörer.

Hon räknar med att regeringen sedan beslutar om åtgärdsplaner i slutet av nästa år. Då är det statens budgetramar som begränsar.

Åsa Torstensson sade sig ha blivit imponerad under Gävlebesöket.

– Utvecklingsarbetet som sker i Gävle hamn visar hur man kan möta omställningen, sade hon.

Ministern ville inte ge besked om hur mycket staten kan tänkas satsa i de planerade investeringarna i djupare farled och bredare kajer i Gävle hamn, investeringar som har beräknats till cirka 700 miljoner kronor.

– Först får man diskutera vilken finansiering det är fråga om och Sjöfartsverkets roll, sade Åsa Torstensson och konstaterade att det också handlar om vägval för hamnen.

Hans Wahlström, styrelseordförande i Gävles kommunala hamnbolag, tyckte inte han fått svar på varför Torstensson slopade listan med de utvalda hamnarna. Men han menade ändå att utredningen visat på Gävle hamns möjligheter och höga status.

– Att vi pekades ut har gett gehör bland kunderna, sade Fredrik Svanbom, ny vd i hamnbolagen.

En av flera frågor som återstår är var gränsen för hamnens eget ansvar går. Hur mycket av muddringen måste hamnen bekosta själv och vad är Sjöfartsverkets ansvar?

– Vi vill att gränsen ska gå så nära kajen som möjligt, sade Fredrik Svanbom.

Mer läsning

Annons