Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mjuk landning hos Riitta

/
  • GRUPPARBETE. Damon, Mohammed, Haval och Ahmed på Stenebergsskolan visar det stora djur som de gjort tillsammans av hönsnät och pinnar. Skaparskolan har lite pengar till material men Smurfit Kappa har skänkt wellpapp och Forsbackatvätten har bidragit bland annat med ståltrådsgalgar.
  • ETT RUM FYLLT AV KONST. Sedan i augusti i år har de nyanlända flyktingbarnen på Stenebergsskolan fått ägna sig åt skapande för att lättare integreras i den svenska skolan. Målarverkstaden är fylld av färgglada målningar, djur och monster gjorda av hönsnät. Det är elvaåriga Lubab Shami som har målat alla tavlorna på väggen.
  • KRAM FRÖKEN. Elvaåriga Lubab Shami ger konstläraren Riitta Tjörneryd en stor kram. ”Jag tycker mycket, mycket om att måla med Riitta”, säger Lubab och fyrar av världens leende.
  • IBLAND KAN DET GÅ VILT TILL. Riitta Tjörneryd tillsammans med några av de nyanlända barnen på Stenebergsskolan. Här syns Kathan, Shirin, Haval, Lubab, Damon och en bit av Ahmed. Riitta tror att skapandet kan ge barnen verktyg att klara den svenska skolan.
  • SAMARBETE. 15-åriga Mohammed visar stolt upp en stor målning . En thailändsk flicka har skrivit texten på tröjan.

Skapande skolan är ett nytt projekt i Gävle kommun som finansieras av Kulturrådet. Nyanlända flyktingbarn får måla, klippa, klistra och skulptera. Genom skapandet får de vänja sig vid skolmiljön.

Annons

– En del av de här barnen har aldrig gått i skola, några har inte ens hållit i en sax eller en pensel förut, säger projektledaren Riitta Tjörneryd.

På Stenebergsskolan har konstnären Riitta Tjörneryd ett målarrum dit flyktingbarnen får komma varje dag i små grupper. Det märks att det är populärt att komma till Riitta. Hon får mota bort barnen i dörren innan lektionen ens har startat.

– Barnen älskar det här rummet. De blir lugnare i klassrummen efter att de har varit här.

De 22 landningselever som går på Steneberg är mellan sex och 17 år. Landningen finns på tre skolor i Gävle. Dit kommer nyanlända barn innan de placeras ut i vanliga klasser. Barnen har alla olika bakgrund, olika mycket kunskap, kommer från olika länder och talar olika språk. Få av barnen talar svenska men Riitta Tjörneryd har inget tolkstöd under sina lektioner.

– Konsten är den kortaste vägen mellan interaktion och kommunikation. En del har svåra trauman och det gäller att vara uppmärksam när något dyker upp. Jag är varken är pedagog eller psykolog så jag diskuterar alltid med läraren om något dyker upp.

Rummet är fyllt av diverse konstverk som barnen har gjort. Det är fantasifulla masker, djur av hönsnät och galgar, figurer av wellpapp och målningar. I taket hänger fotbollströjor i papp, målade i olika landslagsfärger.

Elvaåriga Lubab Shami pekar ivrigt på alla färgstarka tavlor som hon har målat.

– Det är mycket, mycket roligt att måla. Jag älskar alla färger. Se här: jag har målat sol, träd, hus och blommor.

Riitta förklarar att Lubab är klassens konstnär. Lubab slänger sig om Riittas hals och ger henne en stor kram.

– Syftet med projektet är att jobba med skapande verksamhet med landningsbarnen för att lotsa in dem i skolans värld. Här kan de träna på att använda verktyg som penna och sax. De lär sig problemlösning och samarbete. För en del kan det vara en stor omställning bara att befinna sig i ett klassrum.

Gävle kommun har fått 1,3 miljoner kronor från Kulturrådet för att kunna genomföra projektet. Efter höstlovet fortsätter projektet med andra landningsbarn på Andersbergsskolan och Sätraskolan. Till våren ska Riitta Tjörneryd jobba med skapande skola på Bergby skola och Ytterharnäs skola.

Barnens konstverk ska ställas ut på Länsmuseet våren 2011.

Mer läsning

Annons