Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Museiloket fixar snöröjningen

/

Trafikverket tar hjälp av Sveriges järnvägsmuseum för att klara snöröjningen på järnvägsspåren.

– Vi bevarar gamla grejer. Om de kommer till nytta i krissituationer så är det ännu bättre, säger Henrik Reuterdahl, sektionschef på Sveriges järnvägsmuseum.

Annons

På järnvägsmuseets enhet i Ängelholm finns ett par ellok från 1950-talet och en rejäl snöplog från 1940-talet, som kommer väl till pass när Trafikverket behöver hjälp för att forcera snödrivorna.

På måndagen var ekipaget på väg mot Falköping. Drivsnön på Västgötaslätten skulle angripas under kvällen och natten.

Henrik Reuterdahl räknar med att lok, plog och fem man som är knutna till järnvägsmuseerna i Gävle och Ängelholm är ute under några dagar för att få bort snön.

”Finns inga gamla sätt”

Personalen kör loken och har med sig sopar för att göra rent kring de känsliga växlarna.

Henrik Reuterdahl vill inte säga att museipersonalens snöröjningsmetoder är gammalmodiga.

– Det finns inga gamla sätt, säger han och konstaterar att både plog och borste behövs än i dag.

Mer läsning

Annons