Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"När barnet börjar prata är det viktigt att vi svarar"

/

– Att leka med språket är jätteviktigt. Det ger en glädje till det språkliga, säger Gunilla Ladberg, fil.dr. i pedagogik.

Annons

Nyfödda behöver egentligen inga leksaker eller aktiviteter utan det räcker bra med att få studera mammas och pappas ansikten. Mammas och pappas kärleksfulla uppmärksamhet fungerar som näringsmedel för all utveckling.

– Från den stunden då det lilla barnet föds börjar vi samtala med det. Vi använder olika ljud, pratar och grimaserar och väntar på respons. Redan då börjar det sociala samspelet där barnet lär sig språk och kommunikation, säger Gunilla Ladberg, som forskar och har skrivit flera böcker om barns utveckling och lärande, speciellt språkinlärning.

– Grunden för all inlärning är glädje och trygghet. Känslan är viktig för vad vi lär oss. Vi lär oss lättare om det är förknippat med glädje.

Rimma, tramsa, läs och sjung hur mycket som helst, uppmanar Gunilla Ladberg.

– Ramsor kan vara helt obegripliga men det gör ingenting, utan det handlar om att bli glad i språk. Rörelse och rytm är väldigt stimulerande för hjärnan och underlättar inlärning. Att berätta roliga eller spännande saker för barnet stimulerar uttrycksförmågan och ökar barnets ordförråd.

Forskning visar att de barn vars föräldrar pratade mycket med dem som bebisar fick högre IQ längre fram i livet. Att bebisen får höra många olika ord dagligen är en viktig faktor. Men sambandet fungerar bara om rösten som säger orden går att interagera med.

– Ord som kommer från teven, surfplattan eller mobilen har inte alls samma stimulerande effekt. Barn behöver en levande kommunikation, en vuxen människa som kan svara, visa miner och vara uppmärksam på vad barnet säger.

Barnet behöver ofta tid att tänka innan de ibland hittar orden. Det är lätt att som vuxen hjälpa barnet och ta ordet ur dess mun. Det blir stressigt för barnet. Vänta i stället in barnet och bekräfta sedan vad som sagts. Då ger man feedback både på språkljuden och på meningsbyggnad.

– När barnet börjar prata är det viktigt att vi svarar. Det räcker inte att jag som vuxen pratar till mina barn och att de pratar till mig utan det vi vill uppnå är att vi pratar till varandra.

Mer läsning

Annons