Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nära 3 000 tågälskare kom till Gävle

/
  • Tågfantaster. Sven och Olle Långström beundrade det gamla ångloket S1 från 1923 som fick ersätta beredskapsloket till Forsbacka. ”Det är fascinerande med ånglok. För min del går det tillbaka till min barndom och när jag var på besök hos min mormor och morfar. De bodde vid Nynäsbanan när den fortfarande trafikerades av ånglok för drygt 50 år sedan”, säger Olle Långström.

Pustande ånglok, minitåg, tågspaning och järnvägsmarknad. I går var det högtidsdag för alla tågfantaster. Årets tågdag på Sveriges järnvägsmuseum lockade 2 800 besökare.

– Vi är mycket nöjda. Det kom fler än beräknat och vädret var perfekt, säger Göran Jäderholm på järnvägsmuseet.

Annons

Men det uppmärksammade beredskapsångloket från 1947 gick inte att använda för järnvägsturen till Forsbacka.

– Vi körde med det inom museets område men det var inte tillräckligt bra för att vi skulle våga gå ut på linjen. Det var läck på en av tuberna i pannan, säger Göran Jäderholm, anställd vid järnvägsmuseet.

I stället fick ett annat ånglok, en S1:a, ta turen till Forsbacka.

– Vi vill vara miljövänliga och testade pelletseldning på det ångloket. Det är lite spännande och det fungerade faktiskt riktigt bra.

Sexåriga Sven Långström från Fagersta var på årets tågdag med sin pappa Olle Långström.

– Vi brukar komma hit varje år. Han har blivit ganska indoktrinerad av mig. Jag är medlem i Engelsbergs-Norbergs järnvägsförening. Föreningen har en egen rälsbuss som vi har åkt hit med, berättar Olle.

– Det bästa är att få åka tåg, säger Sven.

Han tycker att det är spännande att följa med pappa men gillar annars att bygga med Brio och Legojärnväg när han är hemma.

– Nej, nej vi kallar oss likströms-khmerer och kör med märken som Fleischmann och Lima. Märklin kör med växelström, förklarar pappa Olle.

Mer läsning

Annons