Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Näringslivschefen tog strid om husvagnen

Näringslivschefen Lars Beckman tog strid för sina rättigheter som konsument i Gävle tingsrätt i går. Han har vägrat att acceptera böterna för att han körde med en överlastad husvagn.


– Det är orimligt att jag som kund ska vara tvungen att kontrollera att registreringsbeviset stämmer, var Beckmans huvudlinje i försvaret.

Annons

Arbetarbladet har tidigare berättat om när Lars Beckman, regionchef för Svenskt Näringsliv, fastnade i en poliskontroll. Husvagnen vägde 1820 kilo vilket överskred den registrerade totalvikten med 140 kilo.

– Problemet är att jag inte hade mer än några lättmetallstolar och lite husgeråd i vagnen, absolut ingen semesterpackning, säger Beckman som ilsknade till, vägrade att acceptera bötesföreläggandet, och därför hamnade i rätten.

Vagnens registrerade tjänstevikt är 1 510 kilo och högsta totalvikten inklusive last är 1 650 kilo. Hur den då kunde väga 1 820 kilo, nästan olastad var en gåta för Beckman.

Nu anser han sig veta mer. Han försvarade sig själv, utan advokathjälp, i rätten i går. Han hade kallat in två vittnen. Ett av dem hade han hittat i Arbetarbladets artiklar om händelsen, Morgan Isaksson anställd på Svensk Bilprovning och specialiserad på husvagnsbesiktningar.

Han förklarade att nya EU-regler gör det tillåtet att registrera husvagnar med mycket låg lastkapacitet.

– I princip är det tillåtet att sälja en husvagn som det inte får lastas någonting i, berättade han.

Nästa stora problem är viktökningen på grund av den fukt som vagnen drar i sig sedan den lämnat den torra uppvärmda fabriken. Viktökningen är normalt mellan 50 och 80 kilo, och kan vara upp till 200 kilo.

Lars Beckman ville att tingsrätten skulle ta ställning till vilken undersökningsplikt man kan kräva att han hade som kund när han köpte vagnen.

– Man måste ju kunna lita på försäljarens uppgifter och på vad som står på registreringsbeviset. Annars skulle alla kunder vara tvungna att åka och kontrollväga alla husvagnar, för att vara säkra på att köra lagligt.

Åklagaren Karin Andersson bad rätten att bortse från den typen av synpunkter.

– Det här handlar om att Beckman faktiskt körde med övervikt, och att han borde ha känt till att vagnens registreringshandlingar inte tillåter så mycket last i vagnen, sade hon.

Tingsrättens dom kommer om en vecka.

Mer läsning

Annons