Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nöjdare kunder sedan Förenade Care tog över

Förenade Cares hemtjänst på Söder är bra på att hantera klagomål och jobba med kvalitetsfrågor. Men i en granskning som kommunen gjort får de dåliga betyg för hög personalomsättning och brister i kundernas personliga planer.

Annons

November 2006 tog Förenade Care över hemtjänstområdet Söder, som även omfattar exempelvis Sörby och Hemlingby, från Attendo Care som hade uppdraget åren innan. Det är Gävles största hemtjänstområde med över 300 kunder.

Gävle kommun har nu gjort en granskning av hur de sköter sig, och konstaterar att kvaliteten i hemtjänsten på Söder har ökat sedan Förenade Care tog över. Klagomålen har blivit färre, och i enkäter har kunderna varit nöjdare.

Revisorerna ger beröm för hur företaget registrerar och följer upp avvikelser, till exempel om någon inte fått den medicin de ska, och för att klagomål hanteras snabbt och seriöst.

”I verksamheten är man mån om att det blir rättelser och förbättringar och man sitter inte fast i diskussioner om det finns grund för klagomål eller inte” skriver de i granskningsrapporten.

Men revisorerna riktar även kritik mot Förenade Cares hemtjänst. Knappt hälften av omvårdnadspersonalen har undersköterskeutbildning eller motsvarande. Under ett år slutade 20 av 91 personer sitt jobb, och färre än hälften har en tjänstgöringsgrad över 85 procent.

”Med beaktande av de chefsbyten, som man nu har haft, är förutsättningarna inte så goda för en bra omvårdnads- och personalkontinuitet i verksamheten” står det i granskningen som också konstaterar att ”kontinuiteten är en av de större kvalitetsbristerna för Hemtjänst Söder”.

Utöver det går den allvarligaste kritiken ut på att de inte uppfyller kommunens krav på genomförandeplan/personlig plan för kunderna. De planer som fanns vid tidpunten för granskningen var summariskt skrivna och mer än hälften av planerna framgick inte kundens önskemål.

Bra betyg får Förenade Care för sitt samarbete med hälsocentraler, för sin information till kunderna, för sin dagverksamhet och för att kunderna generellt är nöjda med personalens bemötande.

Mer läsning

Annons