Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu är det olagliga lagligt

/
  • Skyltgubbe i arbete. Ingvar Johansson kallar sig själv skyltgubbe, och han är stans enda. På torsdagen böt han ut
  • Projektledare. Ingegerd Krantz, projektledare för Trafikantveckan och Helena Werre, trafikplanerare vid Tekniska kontoret, informerade om den nya skyltningen.
  • Skyltgubbe i arbete. Ingvar Johansson kallar sig själv skyltgubbe, och han är stans enda. På torsdagen böt han ut
  • Prövar. Helena Werre är trafikplanerare vid Tekniska kontoret. Hon håller med om att det nya cykelstråket inte är optimalt, men att det är värt att pröva för att minska risken för cykelincidenter på stortorget.
  • Numer lagligt. Från och med torsdagen är det lagligt att cykla mot trafiken på Kyrkogatan.
  • Nytt cykelstråk. Jo, så här är det tänkt att se ut på Kyrkogatan. Bilister och cyklister ska samsas och visa hänsyn. Här är det Olle Sundin, 78 år, som gör som han brukar. Det vill säga cykla genom stan. Han är positiv till det nya cykelstråket.
  • Olle Sundin, 78 år, pensionär, före detta chaufför, Gävle. – Ja, det tror jag. Det är bra att slippa åka över stortorget. Jag tar hellre cykeln än bilen inne i stan.
  • Peter Alzén, 47 år, lärare, Höjersdal. – Ingen aning. Jag planerar inte mina cykelturer. Men visst, det kan vara krångligt att cykla över torget, så kanske kommer jag att göra det.
  • Sebastian Sjöblom, 22 år, arbetslös, Hemlingby. – Ja, kanske. Om jag ska förbi mitt på dagen, när det är trångt på torget.
  • Louise Östling, 19 år, servitris, Jonstorp. – Inte så stor chans, men kanske. Jag bor på fel sida. Jag tror inte att en ny skyltning spelar så stor roll för hur människor cyklar.
  • Stina Enocksson, 36 år, psykolog, Fridhem. – Tveksamt eftersom jag inte cyklar så mycket just nu. Men kanske någon annan gång, nu när jag vet om det. För att undvika att cykla på stortorget.

På torsdagen skyltades Kyrkogatan om. Nu är det lagligt att cykla mot den enkelriktade trafiken.

– Vi gör det lagligt, det som cyklisterna redan gör i dag, säger Helena Werre, trafikplanerare vid Tekniska kontoret.

Annons

Anledningen till omskyltningen är att Tekniska kontoret vill att Gävleborna ska använda sig av Kyrkogatan i stället för av stortorget. Tanken är ett cykelstråk mellan Kvarnparken och järnvägsstationen.

Men, cyklar och bilister måste samsas på vägen. Och det finns ingen cykelöverfart över de intensivt trafikerade vägarna Kungsgatan och Norra Rådmansgatan.

– Nej, det här är inte optimalt. Det får bli något slags samspel. Man får visa hänsyn, säger Helena Werre, tekniska kontoret.

Hon håller med om att det nog kan bli lite problematiskt.

– Men vi får pröva. Vi har fått många klagomål om cykling på stortorget.

Tekniska kontoret har 600 000 kronor per år för investeringar av cykelåtgärder, dessutom kan de i särskilda fall använda sig av potten "Trafiksäkerhet" på ungefär 400 000 kronor. Det som planeras just nu är en halv kilometer lång cykelbana i Hagaström, utanför Hagaströms skola. Kostnaden för den är budgeterad till 1,5 miljoner kronor, inklusive vägkorsning och busshållplats.

– Vi har inte så mycket pengar. Men vi betar av i den mån vi kan, säger Helena Werre.

De nya skyltarna på Kyrkogatan kostar 500 kronor styck, så att byta skyltar i stället för att bygga nya cykelvägar är för Tekniska kontoret ett betydligt billigare sätt att skapa cykelstråk.

Men inte ens Tekniska kontoret själva verkar vara så imponerade av strategin.

– Jag är inte så säker på att så många kommer att uppmärksamma att vi har gjort detta, säger Ingegerd Krantz, projektledare för Trafikantveckan.

Mer läsning

Annons