Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu har de som skickar färdtjänstbilar lokalkännedom

Från och med i dag är det nytt riktnummer som gäller för de som ska beställa färdtjänst och sjukresa.

Annons

Nytt är också att samtalen besvaras i länet.

– Vi hoppas att det ska märkas att vi har lokalkännedom, säger Inger Engvers på X-trafik.

Strax före jul beslutade sig X-trafik för ta över ansvaret för färdtjänst- och sjukresebeställningar i Gävleborg. Sedan 2008 har det skötts av företaget Samres, men från och med 1 mars besvaras samtalen av en nyöppnad beställningscentral i Söderhamn.

Rivstart

En central som fått rivstarta.

– Det har varit väldigt kort startsträcka men nu har vi fått allt på plats – personal, lokaler och teknik, säger Inger Engvers som är färdtjänst- och sjukreseansvarig på X-trafik.

9 av de 15 personer som anställts har tidigare jobbat för det företag som skötte beställningscentralen innan Samres tog över och förhoppningen är att deras erfarenhet ska borga för bra service redan från start. Till skillnad från tidigare då samtalet kunnat besvaras så långt bort som i Estland är det nu personer som i länet som tar emot beställningarna.

– De känner till orterna och vet var kunderna bor, säger Inger Engvers.

Finns det något orosmoment?

– Det skulle i så fall vara tekniken, men när vi testat har det fungerat.

Anledningen till att X-trafik själva tar över beställningarna är att man i framtiden vill öka samarbetet mellan den vanliga trafikupplysningen med beställningscentralen.

Mer läsning

Annons