Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu kommer skolket att synas i betyget

/
  • Marre Svensk, IV-programmet och Mayra Carlsson, barn- och fritidsprogrammet gillar inte att regeringen har bestämt att skolket ska stå med på skolelevers betyg.
  • Gillar beslutet. Viktor Zetterström, första året på byggprogrammet, och Erik Brodin, första året på tps-programmet, båda Polhemsskolan, tycker att det är bra att elevernas skolk ska synas i betygen. ”Då syns det att man är med på lektionerna!, säger Erik Brodin.

Från och med nästa höst ska elevers skolk stå med i skolbetyget.

Regeringens beslut tas emot med blandade känslor i Gävles skolvärld.

Annons

Utbildningsminister Jan Björklund presenterade på onsdagen regeringens beslut att skolk ska anges i elevernas betyg. Reglerna införs från och med höstterminen 2012, från årskurs 6 upp till gymnasiet, men inte på slutbetyget.

Regeringen går därmed emot vad flera tunga myndigheter, som exempelvis Skolverket och Skolinspektionen har sagt.

I Gävle var reaktionerna på beslutet i går både positiva och negativa.

– Jag skolkar inget, så för mig spelar det ingen roll. Men jag tycker att det är bra om det syns att man är närvarande och kommer på lektionerna, säger Erik Brodin, som går första året på Polhemsskolans tps-program (teknik, produktion, service).

Mayra Carlsson, som går barn- och fritidsprogrammet på Torsbergsgymnasiet i Bollnäs, håller inte med.

– Jag tycker inte att det är relevant. Om man har jättebra betyg har inte skolkandet så stor betydelse. Om man mår psykiskt dåligt finns det ju en anledning till att man är borta, säger hon.

Vasaskolans biträdande rektor Walter Nordkvist håller med henne om att skolk i betyget inte är rätt väg att gå för att öka elevernas närvaro i skolan.

– Det bästa är att ha regelbunden kontakt med eleven och föräldrarna och inte bara få statistiken samlad när läsåret är slut. Vi har redan ett bra system där vi följer upp frånvaron och vilka orsaker som ligger bakom, säger han.

Kurt Hjalmarsson, rektor på Stenebergsskolan, tycker att det finns både fördelar och nackdelar med regeringens beslut.

– För de som eventuellt är ordningsamma och inte vill att det ska synas någon frånvaro i betyget kan det ha betydelse. Men de som redan skolkar mycket och inte funkar i skolan tror jag inte bryr sig om det här, säger han.

Han påpekar också att det kommer att uppstå diskussioner om vad som är ogiltig frånvaro och inte och om frånvaron är rätt rapporterad.

– Men skolket är ett omfattande problem och Björklund har rätt i att vi på skolorna generellt måste bli bättre på att ta reda på var eleverna är när de är borta, säger Kurt Hjalmarsson.

Mer läsning

Annons