Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu lyfts frågan om obligatorisk cykelhjälm

/

Tre har omkommit och nästan 500 skadats i cykelolyckor i Gävleborg de senaste fem åren.
Nu aktualiseras frågan om hjälmtvång för alla.

Annons

Varje dag skadas uppemot 30 svenskar i cykelolyckor och tvingas söka akutvård. Förra året dödades 36 cyklister. I Gävleborg har tre dött sedan 2009. Ungefär en handfull skadas allvarligt varje år, de måttligt och lindrigt skadade varierar mellan 70 och 90.

– De allra flesta olyckorna sker inte i konflikt med övrig trafik. Det är singel­olyckor, man kör omkull därför att underlaget är isigt eller osäkert på grund av grus. Vid sådana tillbud kan cykelhjälm förhindra skador, säger Lars-Eric ­Abrahamsson, verksamhetsansvarig för NTF Gävleborg.

Varje år mäter NTF hjälm­användningen genom visuella iakttagelser vid särskilda cykelstråk och utanför skolor. Lars-Eric Abrahamssons känsla är att synen blir allt mer positiv, men att bland vuxna i Gävleborg finns mycket kvar att göra.

Vi är tillsammans med Örebro sämst i landet. I Stockholm använder sju av tio vuxna cykelhjälm, i Gävleborg lite drygt en av tio. Snittet i landet är tre av tio.

För tio år sedan infördes hjälmlagen för barn under 15 år. Den har haft effekt. 58 procent av svenska barn bär hjälm, högre i Stockholm – 78 procent, och något lägre i Gävleborg – 56 procent. I Gävle hela 69 procent.

Den totala användningen är 40 procent, vilket är långt kvar till det nationella målet 70 procent om fem år. För att skynda på utvecklingen vill NTF lyfta frågan om en obligatorisk lag.

Det första landet i världen att införa allmänt hjälmtvång var Australien redan 1990. Många länder har hakat på med varierande tillämpningar, till exempel Nya Zeeland, Kanada, Tjeckien, Spanien. I Finland är det olagligt att cykla utan hjälm, men inte straffbart.

– Varje gång frågan om lag kommer upp på bordet får vi mothugg från cykelorganisationer som tror att folk kommer att avstå från att cykla. En lag är möjligen en framkomlig väg, men information är kanske att föredra, säger Lars-Eric Abrahamsson.

På motorcykel eller moped, i skidbacken eller vid skateboardrampen, där är det ingen som ifrågasätter hjälm. Inte heller den som kör ett träningspass på sin mountainbike.

– Men sedan, duschad och ombytt, ta cykeln till affären för att köpa mjölk och strunta i hjälmen. Att hitta logiken i ett sådant beteende är inte lätt, säger Lars-Eric Abrahamsson.

– Cykelhjälm borde vara obligatorisk för alla. Till och med en mild skada som hjärnskakning kan orsaka svårt lidande i form av minnesstörningar, depressioner och koncentrationssvårigheter, säger Hjärnfondens generalsekreterare Gunilla Steinvall.

Hälften av alla som skadas svårt av cykelolyckor har skallskador. Det finns studier som visar att cykelhjälm minskar risken för hjärnskador med mer än 60 procent.

Mer läsning

Annons